Walka o prawa: inspektorzy ITF wspierają marynarzy
Rok 2023 był najgorszym w historii rokiem porzucania marynarzy, a inspektorzy ITF odzyskali prawie 60 milionów dolarów niewypłaconych wynagrodzeń.
W 2023 roku globalna sieć inspektorów ITF odzyskała szokującą kwotę 57 161 779 dolarów z tytułu niezapłaconych marynarzom wynagrodzeń i odnotowała również najwyższy w historii poziom liczby porzuconych statków (129) i porzuconych marynarzy (1983).
Inspektorzy przeprowadzili łącznie 9530 inspekcji statków i zajmowali się w ciągu roku 1188 przypadkami obejmującymi wszystkie regiony świata – przypadkami, w których inspektor pomagał marynarzowi bez wchodzenia na statek.
Koordynator Inspektoratu ITF Steve Trowsdale powiedział: „Liczba spraw i kwota zaległych płatności jest niepokojąca, ale nie moglibyśmy być bardziej dumni z pracy podejmowanej każdego dnia przez naszych inspektorów na całym świecie. Stanowią pogotowie ratunkowe dla marynarzy, zawsze gotowe zrobić wszystko, co w ich mocy, aby stanąć w obronie praw marynarzy i pociągnąć do odpowiedzialności wyzyskujących ich armatorów.”
„Jednak smutna rzeczywistość jest taka, że rosnąca ilość pracy wykonywanej przez naszych inspektorów pokazuje, jak bardzo prawa pracownicze są obecnie łamane na statkach”.
ITF posiada globalną sieć ponad 125 inspektorów, zlokalizowanych w ponad 110 portach w 55 krajach na całym świecie. Inspektorzy, z których wielu to byli marynarze lub dokerzy, statki policyjne nie posiadające układu zbiorowego pracy i egzekwujące układy na statkach, które je posiadają - porozumienia te obejmują ponad 357 000 marynarzy pracujących na statkach pod tanimi banderami .
Inspektorzy są szkoleni w wykrywaniu wyzysku na statkach, przepracowania załóg oraz oznak pracy przymusowej i współczesnego niewolnictwa. Na wielu statkach mają oni prawo do wglądu w rozliczenia wynagrodzeń, umowy o pracę, a także wgląd w zapisane godziny pracy i odpoczynku.
„Nie można nie doceniać znaczenia odzyskania ponad 57,1 mln dolarów zaległych wynagrodzeń, zwłaszcza że tak wielu marynarzy jest żywicielami swoich rodzin w kraju” – stwierdził Trowsdale.
„Nasi inspektorzy są na statkach codziennie i wysyłają wiadomość, że ITF i stowarzyszone z nią związki zawodowe nigdy nie pozwolą, aby naruszenia praw marynarzy pozostały bez kontroli.”
Zgodnie z definicją porzucenia przyjętą przez Międzynarodową Organizację Pracy (MOP) marynarza można uznać za „porzuconego”, jeśli przez dwa miesiące nie otrzymuje wynagrodzenia.
Wszelkie niepłacenie wynagrodzeń należy postrzegać jako potencjalną oznakę tego, że armator może być bliski zwolnienia swojej załogi.
Aby dowiedzieć się więcej o tym, co mogą zrobić inspektorzy ITF, wejdź TUTAJ
Odwiedź także stronę LOOK UP aby dowiedzieć się jak znaleźć inspektora ITF lub skontaktować się z nim.
Tłumaczenie artykułu ze strony internetowej ITF (Międzynarodowa Federacja Transportowców) z dnia 03.06.2024 roku.