Dzisiaj jest: Piątek, 25 maja 2018 r., Imieniny: Urbana i Grzegorza

W skład KSMMiR wchodzą:






Ogólnoświatowy operator portowy ICTSI niechętnie widziany w Afryce

International Container Terminal Services, Inc. (ICTSI) to firma założona w grudniu 1987 roku na Filipinach, która w 1994 roku rozpoczęła agresywny międzynarodowy program ekspansji. Asian Development Bank wskazał ją jako jednego z pięciu największych operatorów terminali morskich na świecie. ICTSI prowadzi obecnie aktywny program pozyskiwania nowych koncesji terminalowych w Azji, Australii, na Bliskim Wschodzie, w Afryce, Europie i obu Amerykach*.

Ostatnio ICTSI spotkał się z oporem wobec jego dalszych planów ekspansji w portach Afryki. Tym razem demonstracje przeciwko tej filipińskiej firmie miały miejsce w Durbanie. Podczas konferencji morskiej ogłoszono, że firmy portowe RPA, zaniepokojone nadużyciami w globalnej sieci ICTSI, będą prowadzić przeciwko niej wspólną akcję protestacyjną. Operatorzy portu zwrócili uwagę środowiska międzynarodowego na pojawiające się problemy związane z naruszaniem przepisów pracy i bezpieczeństwa oraz niedbałymi praktykami zarządzania.

Podczas konferencji prasowej Tima Vancempen’a, jednego z szefów ICTSI, przedstawiciele związków zawodowych transportu RPA (SATAWU) oraz kongresu południowoafrykańskich związków zawodowych wystąpili ostro przeciwko działalności tej firmy.

Sekretarz regionalny SATAWU, Edgar Mbina, powiedział : „ Jesteśmy tutaj aby przekazać wiadomość ICTSI, że ich sposób prowadzenia biznesu polegający na niskich standardach bezpieczeństwa i obniżaniu warunków zatrudnienia nie jest mile widziany w Afryce. Solidaryzujemy się z pracownikami na Madagaskarze, Papui Nowej Gwinei i wszystkimi pracownikami na świecie, którzy walczą o miejsca pracy i godne warunki jej wykonywania. Będziemy wszędzie tam, gdzie ICTSI zdecyduje się rozwijać swój biznes aby wspierać tych pracowników, którzy walczą o sprawiedliwość i godne traktowanie”.

W październiku 2017 w raporcie dotyczącym ekspansji ICTSI wymieniono poszczególne naruszenia praw pracowniczych na wszystkich terminalach ICTSI, które dotyczą m.in. zaniżanych wynagrodzeń, słabych norm bezpieczeństwa, które zagrażają życiu pracowników oraz nielegalnego zatrudniania pracowników poprzez firmy pośredniczące. Przygotowany przez ITF raport wyraźnie wskazuje, że ICTSI ma poważne problemy z zarządzaniem.

Przewodniczący ITF Paddy Crumlin powiedział: „ICTSI ma problemy. Ich gwałtownej ekspansji nie towarzyszy wystarczający poziom nadzoru kierowniczego, który zapewniłby wydajną pracę i właściwe podejście do pracowników oraz zgodność z miejscowym prawem. Widzimy to w każdymn kolejnym porcie i w każdym kolejnym kraju, w którym działa ICTSI”.

Pod koniec roku związki zawodowe afiliowane w ITF podjęły akcje mające na celu zwrócenie uwagi na niesprawiedliwości występujące w całej sieci terminali tej firmy.

„Te ostatnie demonstracje miały za zadanie przekazanie rządom i inwestorom wiadomości aby przemyślały swoje zamiary współpracy z tą firmą” – powiedział Paddy Crumlin. „ ICTSI musi usiąść z ITF do rozmów i opracować możliwości rozwiązania problemów w całej ich sieci. ITF i nasze związki są zobowiązane do popierania tych operatorów portów, którzy gwarantują dobre i bezpieczne warunki pracy”.

*W roku 2010 ICTSI próbował wejść na rynek USA. Podpisał umowę najmu na obsługę terminalu w porcie Portland, w Oregonie. Zatrudnieni tam pracownicy stwierdzili, że ICTSI „zdziesiątkowało stosunki pracy, tworząc w pracy atmosferę wrogości, opartą na modelu zastraszania pracowników co jest metodą działania ICTSI na całym świecie”. W lutym 2014 roku inspekcja bezpieczeństwa przeprowadzona przez Urząd ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy uznała, że ICTCI narusza ponad tuzin kodów bezpieczeństwa pracowników i ukarała firmę grzywną w wysokości 18 500 USD. W lutym 2015 główny klient terminalu, Hanjin, ogłosił, że zaprzestanie korzystania z terminalu a w kwietniu 2015 zaprzestał obsługi Hapag-Lloyd. W maju 2016 linie żeglugowe Westwood także zakończyły świadczenie usług. W lutym 2017 roku Portland ogłosił, że zawarł umowę z ICTSI na wcześniejsze wygaśnięcie umowy dzierżawy.



+ dodaj swoją opinie
Autor:
E-mail:
Treść:

Komentarze są własnością ich twórców.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.



Komentarz pojawi się w chwili akceptacji wpisu przez administratorów!




Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać aktualne wiadomości związane z marynarskim rynkiem pracy to dodaj swój adres e-mailowy.


Ostatnie wydanie

Wydanie Aktualne Wydania Archiwalne






Stronę odwiedziło
1729278 osób


Krajowa Sekcja Morska Marynarzy i Rybaków NSZZ "Solidarność".


Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Nie pokazuj więcej tego powiadomienia