Dzisiaj jest: Piątek, 25 maja 2018 r., Imieniny: Urbana i Grzegorza

W skład KSMMiR wchodzą:






Nowy Biuletyn Morski Krajowej Sekcji Morskiej

Zapraszamy do zapoznania się z kolejnym wydaniem Biuletynu Morskiego. Na okładce publikujemy zdjęcie ostatniego polskiego transatlantyku TSS „Stefan Batory”. Gdyby opisać życiorys Stefana, brzmiałby w skrócie tak: TSS Stefan Batory „urodził” się i dzieciństwo spędził w Holandii, po osiągnięciu dojrzałości przypłynął do Polski, podróżował po całym świecie, oddal życie w Turcji. Był jednym z najbardziej rozpoznawalnych statków w historii polskiej marynarki handlowej.  Zanim stał się Stefanem Batorym, nosił nazwę Maasdam. Stępkę pod budowę statku położono 19 grudnia 1950 r. w Stoczni Schiedam w Holandii. Przekazany został do eksploatacji 11 lipca 1952 r. jako czwarty transatlantyk armatora NASM/HAL z Holandii.

W 1968 r. został zakupiony przez Polskie Linie Oceaniczne, aby zastąpić legendarnego MS Batory, który miał już swoje lata.

Opowieść głosi, że kiedy odnowiony „Stefan Batory” po raz pierwszy wpłynął do portu w Rotterdamie, wzbudził szczery zachwyt niedawnych właścicieli, że ci natychmiast wyrazili chęć odkupienia odnowionego „Maasdam” z egzotycznie brzmiącą polską nazwą.

TSS Stefan Batory pływał głównie do portów w Kanadzie i USA. Podróżowali nim często polscy emigranci, którzy kilka dekad wcześniej popłynęli do Ameryki.

W latach siedemdziesiątych po częściowym otworzeniu się Polski na świat emigranci płynęli do ojczyzny odwiedzić rodziny, których często nie widzieli kilkadziesiąt lat.

Także rodziny z Polski mogły odwiedzić bliskich i zobaczyć z bliska mityczny Zachód.

Opuszczenie polskiej bandery na TSS Stefan Batory nastąpiło 6 kwietnia 1988 r.

W latach 1990-1992 został okrętem mieszkalnym dla szukających azylu dla uchodźców w szwedzkim porcie Gothenberg.

22 marca 2000, przeholowano "STEFANA" do Tureckiej Stoczni Złomowej w Aliaga, gdzie został poddany złomowaniu trwającemu 6 miesięcy.

Ponadto w Biuletynie polecamy:

  • Z działalności Krajowej Sekcji Morskiej Marynarzy i Rybaków, gdzie kolejny raz przypominamy o afiliacji Krajowej Sekcji Morskiej Marynarzy i Rybaków w ITF i o zakresie Jej działalności.
  • Publikujemy Raport Międzynarodowego Biura Morskiego w sprawie ataków pirackich,
  • Z cyklu porad dla marynarzy: kontynuacja porad psychologicznych dla marynarzy i ich rodzin opracowanych specjalnie dla czytelników Biuletynu Morskiego, tym razem tematem jest zmęczenie fizyczne i emocjonalne.
  • Ponadto o całodobowej centrali SeafarerHelp, działającej w ramach ISWAN*, zaprojektowanej w celu świadczenia bezpłatnych i poufnych usług dla marynarzy i ich rodzin wymagających wsparcia lub pomocy.
  • Również przypominamy o konieczności zapoznania się z warunkami zatrudnienia przed podpisaniem marynarskiej umowy o pracę,
  • Kontynuujemy cykl opisujący dramatyczne losy polskich oficerów Marynarki Wojennej po 1945 r.

Zachęcamy również do rozwiązywania hasła krzyżówki, które stanowi myśl Alberta Einsteina.

Rozwiązanie prosimy nadsyłać do końca lutego 2018 r. wraz z podaniem adresu korespondencyjnego, na który wyślemy nagrody po prawidłowym odgadnięciu hasła krzyżówki.

 

Redakcja Biuletynu Morskiego



+ dodaj swoją opinie
Autor:
E-mail:
Treść:

Komentarze są własnością ich twórców.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.



Komentarz pojawi się w chwili akceptacji wpisu przez administratorów!




Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać aktualne wiadomości związane z marynarskim rynkiem pracy to dodaj swój adres e-mailowy.


Ostatnie wydanie

Wydanie Aktualne Wydania Archiwalne






Stronę odwiedziło
1729275 osób


Krajowa Sekcja Morska Marynarzy i Rybaków NSZZ "Solidarność".


Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Nie pokazuj więcej tego powiadomienia