Krajowa Sekcja Morska
Marynarzy i Rybaków

NSZZ Solidarność

ITF i ETF wzywają operatorów statków do oddania pracownikom portowym prac przy mocowaniu ładunków

2020-02-26

19 lutego br. Międzynarodowa Federacja Transportowców (ITF) i Europejska Federacja Transportowców (ETF) wezwały operatorów statków do oddania prac przy mocowaniu ładunków pracownikom lądowym w portach.

11 lutego, podczas sztormu w trakcie rejsu z Kotki w Finlandii do Rotterdamu,  z holenderskiego kontenerowca  OOCL Rauma wypadło za burtę siedem kontenerów.

Z przeprowadzonego dochodzenia wynika, że statek obsługiwany jest przez linie kontenerowe Orient  Overseas z Hongkongu i jest własnością JR Shipping BV z Holandii a kontenery  bardzo często są mocowane i zabezpieczane przez członków załogi.

W dniu 1 stycznia 2020 r. w Europie weszły w życie nowe przepisy (zawarte w układach zbiorowych pracy) wymagające aby prace przy mocowaniu i zabezpieczaniu kontenerów były wykonywane przez portowców .

„Statki, które mają nieodpowiednio zamocowane ładunki stanowią zagrożenie nie tylko dla załogi ale i dla całego środowiska morskiego. W dzisiejszych czasach statki i tak są niedostatecznie obsadzone a marynarze mają i tak wiele pracy aby bezpiecznie pływać między portami. Zmęczenie stanowi teraz niebezpieczną rzeczywistość życia na statkach” – powiedział wiceprzewodniczący Sekcji Dokerów ITF, Niek Stam.

ITF i ETF wyraźnie podkreślają, że mocowanie ładunków powinno stanowić pracę wykonywaną przez wykwalifikowanych pracowników portowych. Statki pływające wzdłuż europejskiego wybrzeża nie mają wystarczającej liczby członków załogi aby jeszcze obciążać ich wymaganiami związanymi z mocowaniem ładunków, które zagwarantowałyby  bezpieczną żeglugę .

Wymagania stawiane marynarzom przez operatorów statków są nieuzasadnione i nie biorą pod uwagę wymogów dotyczących odpowiedniej ilości godzin odpoczynku. Zmęczona załoga popełnia błędy a gdy kontenery nie są odpowiednio zabezpieczone  to wówczas dochodzi do wypadków, które stwarzają zagrożenie dla życia załogi, dla żeglugi i środowiska morskiego.

„Tak zwani odpowiedzialni armatorzy i operatorzy statków muszą ponownie rozważyć swoje postępowanie aby nie narażać nas wszystkich na ryzyko. Już i tak żegluga ma nie najlepszą reputację a takie incydenty tylko pogarszają jej wizerunek. Mocowanie i zabezpieczanie ładunków to niebezpieczna praca i powinna być ona podejmowana przez przeszkolonych dokerów„ – dodał Niek Stam.

 

Tłumaczenie artykułu ze strony internetowej ITF.

Aktualności, wydarzenia

2020-04-09
Informacja MGMiŻŚ ws kwarantanny dla marynarzy pracujących w systemie "wysadkowym"
2020-04-09
Ważne informacje ws kwarantanny dla marynarzy
2020-04-08
Wspólne oświadczenie Międzynarodowej Izby Żeglugi (ICS) oraz Międzynarodowej Federacji Transportowców (ITF)
2020-04-06
Uwagę mediów przyciąga wołanie marynarzy o pomoc w związku z niebezpieczeństwem laszowania na morzu
2020-03-31
Kluczowi pracownicy mogą nas chronić tylko wtedy, gdy my ich ochronimy
2020-03-27
Uaktualniona wersja "Wytycznych dotyczących przedłużenia ważności morskich dokumentów marynarzy w okresie ograniczeń związanych z zagrożeniem epidemicznym COVID-19"
2020-03-25
Wyobraź sobie świat, jeśli potrafisz
2020-03-24
Dziękujemy pracownikom transportu za utrzymanie świata w ruchu
2020-03-23
ITF i ICS wzywają światowe agencje do utrzymania żeglugi w czasie kryzysu COVID-19
2020-03-23
Państwa bander muszą chronić marynarzy i zdrowie pasażerów podczas kryzysu koronawirusowego
2020-03-20
Wytyczne Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (MGMiŻŚ) dotyczące przedłużenia ważności morskich dokumentów marynarzy w okresie ograniczeń związanych z zagrożeniem epidemicznym COVID-19
2020-03-19
ITF wyraża zgodę na przedłużenie umów z załogą
2020-03-18
Nowe informacje w sprawie porozumienia pomiędzy Polską i Norwegią w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w stosunku do polskich marynarzy zatrudnionych na statkach NIS ...
2020-03-10
Porady dla statków dotyczące COVID-19
2020-03-06
Wytyczne Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) w sprawie wirusa COVID-19
2020-03-02
Porozumienie dotyczące polskich marynarzy zatrudnionych pod banderą NIS
2020-02-26
ITF i ETF wzywają operatorów statków do oddania pracownikom portowym prac przy mocowaniu ładunków
2020-02-21
ZANIM ZAOKRĘTUJESZ
2020-01-31
Koronawirus - ważne informacje i porady dla marynarzy
2020-01-28
Oświadczenie w sprawie stosowania Kodeksu Wizowego Unii Europejskiej (UE) dla marynarzy
2020-01-10
27 rocznica zatonięcia promu JAN HEWELIUSZ
2019-12-17
Zwolnienie podatkowe dla marynarzy
2019-12-18
Życzenia świąteczno - noworoczne
2019-12-05
Informacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w sprawie książeczek żeglarskich
2019-12-02
Apel Polskiego Komitetu Koordynacyjnego Morskich Afiliantow ITF ds. kampanii FOC i POC
2019-11-25
Zapewnienie sprawiedliwego traktowania marynarzy
2019-11-07
Ankieta na temat umiejętności marynarzy
2019-10-24
Przyszłość zapewniona?
2019-10-23
Przestępczość morska nadal stanowi zagrożenie dla załóg
2019-10-10
Europejska Federacja Transportowców (ETF) rozpoczyna badanie czego sektor transportu potrzebuje aby stać się bardziej atrakcyjnym dla kobiet
2019-10-08
Stanowisko Zarządu Regionu Gdańskiego NSZZ "Solidarność" z dnia 09.09.2019 roku ws wsparcia dla Organizacji Zakładowej NSZZ "Solidarność" w DCT Gdańsk S.A.
2019-10-03
Praktyki morskie dla studentów uczelni morskich
2019-10-02
Aplikacja "ITF Global" już działa
2019-09-18
Europejska branża żeglugowa potrzebuje subsydiów, ale aktualny system lekceważy europejskich podatników i pracowników
2019-09-16
Podatki marynarzy - poszerzenie zwolnienia ...
2019-08-19
Po 9 dniach od zatrzymania w Belgii masowiec Blumenthala został zwolniony
2019-08-13
IBF (International Bargaining Forum - Międzynarodowe Forum Negocjacyjne) zgadza się uznać Cieśninę Hormuz tymczasową strefą podwyższonego ryzyka
2019-08-12
ZUS ws systemu zabezpieczenia społecznego polskich marynarzy pracujących na statkach NIS
2019-08-06
Nautilius i ITF wzywają do pilnego zwolnienia zajętego brytyjskiego tankowca i jego załogi
2019-06-24
Stanowisko Rady Krajowej Sekcji Morskiej Marynarzy i Rybaków NSZZ "Solidarność" w sprawie 30-rocznicy utworzenia KSMMiR NSZZ "Solidarność"