Krajowa Sekcja Morska
Marynarzy i Rybaków

NSZZ Solidarność

ITF i ETF wzywają operatorów statków do oddania pracownikom portowym prac przy mocowaniu ładunków

2020-02-26

19 lutego br. Międzynarodowa Federacja Transportowców (ITF) i Europejska Federacja Transportowców (ETF) wezwały operatorów statków do oddania prac przy mocowaniu ładunków pracownikom lądowym w portach.

11 lutego, podczas sztormu w trakcie rejsu z Kotki w Finlandii do Rotterdamu,  z holenderskiego kontenerowca  OOCL Rauma wypadło za burtę siedem kontenerów.

Z przeprowadzonego dochodzenia wynika, że statek obsługiwany jest przez linie kontenerowe Orient  Overseas z Hongkongu i jest własnością JR Shipping BV z Holandii a kontenery  bardzo często są mocowane i zabezpieczane przez członków załogi.

W dniu 1 stycznia 2020 r. w Europie weszły w życie nowe przepisy (zawarte w układach zbiorowych pracy) wymagające aby prace przy mocowaniu i zabezpieczaniu kontenerów były wykonywane przez portowców .

„Statki, które mają nieodpowiednio zamocowane ładunki stanowią zagrożenie nie tylko dla załogi ale i dla całego środowiska morskiego. W dzisiejszych czasach statki i tak są niedostatecznie obsadzone a marynarze mają i tak wiele pracy aby bezpiecznie pływać między portami. Zmęczenie stanowi teraz niebezpieczną rzeczywistość życia na statkach” – powiedział wiceprzewodniczący Sekcji Dokerów ITF, Niek Stam.

ITF i ETF wyraźnie podkreślają, że mocowanie ładunków powinno stanowić pracę wykonywaną przez wykwalifikowanych pracowników portowych. Statki pływające wzdłuż europejskiego wybrzeża nie mają wystarczającej liczby członków załogi aby jeszcze obciążać ich wymaganiami związanymi z mocowaniem ładunków, które zagwarantowałyby  bezpieczną żeglugę .

Wymagania stawiane marynarzom przez operatorów statków są nieuzasadnione i nie biorą pod uwagę wymogów dotyczących odpowiedniej ilości godzin odpoczynku. Zmęczona załoga popełnia błędy a gdy kontenery nie są odpowiednio zabezpieczone  to wówczas dochodzi do wypadków, które stwarzają zagrożenie dla życia załogi, dla żeglugi i środowiska morskiego.

„Tak zwani odpowiedzialni armatorzy i operatorzy statków muszą ponownie rozważyć swoje postępowanie aby nie narażać nas wszystkich na ryzyko. Już i tak żegluga ma nie najlepszą reputację a takie incydenty tylko pogarszają jej wizerunek. Mocowanie i zabezpieczanie ładunków to niebezpieczna praca i powinna być ona podejmowana przez przeszkolonych dokerów„ – dodał Niek Stam.

 

Tłumaczenie artykułu ze strony internetowej ITF.