Krajowa Sekcja Morska
Marynarzy i Rybaków

NSZZ Solidarność

Państwa bander muszą chronić marynarzy i zdrowie pasażerów podczas kryzysu koronawirusowego

2020-03-23

Wpływ szybkiego i ogólnoświatowego rozprzestrzeniania się COVID-19 w przemyśle morskim, w szczególności w branży statków wycieczkowych, nie schodzi z czołówek gazet od chwili globalnego wybuchu pandemii.

W ubiegłym tygodniu w prasie międzynarodowej dominowały informacje na temat „Diamond Princess”, która w lutym br. została poddana kwarantannie w porcie w Jokohamie, w Japonii. „Grand Princess” zdominowała nagłówki gazet po tym jak odmówiono jej pozwolenia na zawinięcie do portu w Kaliforni w związku z podejrzeniem, że testy COVID-19 niektórych pasażerów i członków załogi są pozytywne.

 

W tym tygodniu dotknięty koronawirusem statek „Braemar” nagłośnił swój problem po tym jak został odesłany z kilku portów karaibskich i spędził wiele dni na poszukiwaniu możliwości zawinięcia, dopóki Kuba nie zgodziła się na przyjęcie pasażerów i załogi. Fred. Line Olsen Cruise Line potwierdził, że „Braemar” jest około 5 mil od wybrzeży Hawany i oczekuje na lot czarterowy z Wielkiej Brytanii, który zabierze brytyjskich pasażerów i załogę – ale żadnych innych narodowości. Reszta pasażerów i załogi nadal pozostaje w stanie zawieszenia.

 

Obecnie gazeta „Guardian” donosi, że ponad 100 australijskich lekarzy i pracowników medycznych utknęło na statku wycieczkowym „Roald Amundsen” u wybrzeży Chile, po tym jak w odpowiedzi na pandemię COVID-19 Chile zabroniło zawinięcia do portu.

 

Dave Heindel, przewodniczący Sekcji Marynarzy ITF, zwrócił uwagę na to, że państwa bandery nie chronią należycie zdrowia marynarzy i pasażerów podczas tego kryzysu humanitarnego.

 

„Należy zwrócić uwagę na zaniechania rządów Bermudów i Bahamów w sprawach  „Grand Princess” i „Braemara”, które nie przyjęły na siebie odpowiedzialności za rozwiązania problemu swoich suwerennych statków” – powiedział Heindel.

 

„W każdym z tych przypadków Stany Zjednoczone a także, po bitwie dyplomatycznej, rząd kubański, współpracowały bezpośrednio z liniami pasażerskimi aby zaradzić tej sytuacji. Jednak niewiele mówiło się o odpowiedzialności państw bandery za pomoc marynarzom zatrudnionych na tych statkach.”

 

Zgodnie z prawem międzynarodowym  odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo załogi i pasażerów oraz ogółu społeczeństwa, na które może to mieć wpływ, spoczywa na rządach państw bandery. Państwa bandery powinny dopilnować aby przedsiębiorstwa żeglugowe, których statki pływają pod ich banderą, przestrzegały przepisów krajowych i międzynarodowych ponieważ państwa bandery mają suwerennośc nad swoimi statkami.

 

„Państwa bandery mają suwerenność nad swoimi statkami ale w przypadku statków wycieczkowych dotkniętych przez koronawirusa odpowiedzialność poniosły państwa portów, rządy krajowe a nawet państwa trzecie. Przykładowo „Braemerowi” odmówiono zacumowania na swoim terytorium a statek wysłano na Kubę po tym jak rząd kubański zezwolił na zejście pasażerów i załogi” – powiedział Heindel.

 

„ Jest to po prostu szalone i niewiarygodne. Jeśli świat nadal akceptuje system „tanich bander” w jego obecnej formie to należy także zwrócić uwagę na wady tego systemu. Świat powinien być zaniepokojony brakiem polityki i niezdolnością państw bandery do reagowania i wprowadzania środków zgodnych z ich odpowiedzialnością za ochronę pracowników i walkę z przenoszeniem wirusa COVID-19” – powiedział.

 

ITF i jej morscy partnerzy reprezentujący marynarzy i dokerów na całym świecie wezwali państwa bandery do wzięcia odpowiedzialności i uwzględnienia zdrowia i pomyślności wszystkich pracowników i pasażerów na ich statkach, zwłaszcza marynarzy, którzy mieszkają i pracują na pokładzie przez okres wielu miesięcy.

 

„Ochrona zdrowia pracowników transportu jest naszym priorytetem. ITF będzie nadal opowiadała się za zagwarantowaniem zdrowia i bezpieczeństwa załóg na statkach, pracowników portowych a także pasażerów oraz domagała się zapewnienia, że są oni chronieni przed potencjalnym ryzykiem COVID-19 a ze strony państw bandery będzie wymagała przestrzegania staranności w zapewnieniu ich zdrowia i bezpieczeństwa” – powiedział Heindel.

 

Tłumaczenie artykułu ze strony internetowej ITF z dnia 17 marca 2020 roku

 

 

Aktualności, wydarzenia

2020-04-09
Informacja MGMiŻŚ ws kwarantanny dla marynarzy pracujących w systemie "wysadkowym"
2020-04-09
Ważne informacje ws kwarantanny dla marynarzy
2020-04-08
Wspólne oświadczenie Międzynarodowej Izby Żeglugi (ICS) oraz Międzynarodowej Federacji Transportowców (ITF)
2020-04-06
Uwagę mediów przyciąga wołanie marynarzy o pomoc w związku z niebezpieczeństwem laszowania na morzu
2020-03-31
Kluczowi pracownicy mogą nas chronić tylko wtedy, gdy my ich ochronimy
2020-03-27
Uaktualniona wersja "Wytycznych dotyczących przedłużenia ważności morskich dokumentów marynarzy w okresie ograniczeń związanych z zagrożeniem epidemicznym COVID-19"
2020-03-25
Wyobraź sobie świat, jeśli potrafisz
2020-03-24
Dziękujemy pracownikom transportu za utrzymanie świata w ruchu
2020-03-23
ITF i ICS wzywają światowe agencje do utrzymania żeglugi w czasie kryzysu COVID-19
2020-03-23
Państwa bander muszą chronić marynarzy i zdrowie pasażerów podczas kryzysu koronawirusowego
2020-03-20
Wytyczne Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (MGMiŻŚ) dotyczące przedłużenia ważności morskich dokumentów marynarzy w okresie ograniczeń związanych z zagrożeniem epidemicznym COVID-19
2020-03-19
ITF wyraża zgodę na przedłużenie umów z załogą
2020-03-18
Nowe informacje w sprawie porozumienia pomiędzy Polską i Norwegią w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w stosunku do polskich marynarzy zatrudnionych na statkach NIS ...
2020-03-10
Porady dla statków dotyczące COVID-19
2020-03-06
Wytyczne Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) w sprawie wirusa COVID-19
2020-03-02
Porozumienie dotyczące polskich marynarzy zatrudnionych pod banderą NIS
2020-02-26
ITF i ETF wzywają operatorów statków do oddania pracownikom portowym prac przy mocowaniu ładunków
2020-02-21
ZANIM ZAOKRĘTUJESZ
2020-01-31
Koronawirus - ważne informacje i porady dla marynarzy
2020-01-28
Oświadczenie w sprawie stosowania Kodeksu Wizowego Unii Europejskiej (UE) dla marynarzy
2020-01-10
27 rocznica zatonięcia promu JAN HEWELIUSZ
2019-12-17
Zwolnienie podatkowe dla marynarzy
2019-12-18
Życzenia świąteczno - noworoczne
2019-12-05
Informacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w sprawie książeczek żeglarskich
2019-12-02
Apel Polskiego Komitetu Koordynacyjnego Morskich Afiliantow ITF ds. kampanii FOC i POC
2019-11-25
Zapewnienie sprawiedliwego traktowania marynarzy
2019-11-07
Ankieta na temat umiejętności marynarzy
2019-10-24
Przyszłość zapewniona?
2019-10-23
Przestępczość morska nadal stanowi zagrożenie dla załóg
2019-10-10
Europejska Federacja Transportowców (ETF) rozpoczyna badanie czego sektor transportu potrzebuje aby stać się bardziej atrakcyjnym dla kobiet
2019-10-08
Stanowisko Zarządu Regionu Gdańskiego NSZZ "Solidarność" z dnia 09.09.2019 roku ws wsparcia dla Organizacji Zakładowej NSZZ "Solidarność" w DCT Gdańsk S.A.
2019-10-03
Praktyki morskie dla studentów uczelni morskich
2019-10-02
Aplikacja "ITF Global" już działa
2019-09-18
Europejska branża żeglugowa potrzebuje subsydiów, ale aktualny system lekceważy europejskich podatników i pracowników
2019-09-16
Podatki marynarzy - poszerzenie zwolnienia ...
2019-08-19
Po 9 dniach od zatrzymania w Belgii masowiec Blumenthala został zwolniony
2019-08-13
IBF (International Bargaining Forum - Międzynarodowe Forum Negocjacyjne) zgadza się uznać Cieśninę Hormuz tymczasową strefą podwyższonego ryzyka
2019-08-12
ZUS ws systemu zabezpieczenia społecznego polskich marynarzy pracujących na statkach NIS
2019-08-06
Nautilius i ITF wzywają do pilnego zwolnienia zajętego brytyjskiego tankowca i jego załogi
2019-06-24
Stanowisko Rady Krajowej Sekcji Morskiej Marynarzy i Rybaków NSZZ "Solidarność" w sprawie 30-rocznicy utworzenia KSMMiR NSZZ "Solidarność"