Krajowa Sekcja Morska
Marynarzy i Rybaków

NSZZ Solidarność

Państwa bander muszą chronić marynarzy i zdrowie pasażerów podczas kryzysu koronawirusowego

2020-03-23

Wpływ szybkiego i ogólnoświatowego rozprzestrzeniania się COVID-19 w przemyśle morskim, w szczególności w branży statków wycieczkowych, nie schodzi z czołówek gazet od chwili globalnego wybuchu pandemii.

W ubiegłym tygodniu w prasie międzynarodowej dominowały informacje na temat „Diamond Princess”, która w lutym br. została poddana kwarantannie w porcie w Jokohamie, w Japonii. „Grand Princess” zdominowała nagłówki gazet po tym jak odmówiono jej pozwolenia na zawinięcie do portu w Kaliforni w związku z podejrzeniem, że testy COVID-19 niektórych pasażerów i członków załogi są pozytywne.

 

W tym tygodniu dotknięty koronawirusem statek „Braemar” nagłośnił swój problem po tym jak został odesłany z kilku portów karaibskich i spędził wiele dni na poszukiwaniu możliwości zawinięcia, dopóki Kuba nie zgodziła się na przyjęcie pasażerów i załogi. Fred. Line Olsen Cruise Line potwierdził, że „Braemar” jest około 5 mil od wybrzeży Hawany i oczekuje na lot czarterowy z Wielkiej Brytanii, który zabierze brytyjskich pasażerów i załogę – ale żadnych innych narodowości. Reszta pasażerów i załogi nadal pozostaje w stanie zawieszenia.

 

Obecnie gazeta „Guardian” donosi, że ponad 100 australijskich lekarzy i pracowników medycznych utknęło na statku wycieczkowym „Roald Amundsen” u wybrzeży Chile, po tym jak w odpowiedzi na pandemię COVID-19 Chile zabroniło zawinięcia do portu.

 

Dave Heindel, przewodniczący Sekcji Marynarzy ITF, zwrócił uwagę na to, że państwa bandery nie chronią należycie zdrowia marynarzy i pasażerów podczas tego kryzysu humanitarnego.

 

„Należy zwrócić uwagę na zaniechania rządów Bermudów i Bahamów w sprawach  „Grand Princess” i „Braemara”, które nie przyjęły na siebie odpowiedzialności za rozwiązania problemu swoich suwerennych statków” – powiedział Heindel.

 

„W każdym z tych przypadków Stany Zjednoczone a także, po bitwie dyplomatycznej, rząd kubański, współpracowały bezpośrednio z liniami pasażerskimi aby zaradzić tej sytuacji. Jednak niewiele mówiło się o odpowiedzialności państw bandery za pomoc marynarzom zatrudnionych na tych statkach.”

 

Zgodnie z prawem międzynarodowym  odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo załogi i pasażerów oraz ogółu społeczeństwa, na które może to mieć wpływ, spoczywa na rządach państw bandery. Państwa bandery powinny dopilnować aby przedsiębiorstwa żeglugowe, których statki pływają pod ich banderą, przestrzegały przepisów krajowych i międzynarodowych ponieważ państwa bandery mają suwerennośc nad swoimi statkami.

 

„Państwa bandery mają suwerenność nad swoimi statkami ale w przypadku statków wycieczkowych dotkniętych przez koronawirusa odpowiedzialność poniosły państwa portów, rządy krajowe a nawet państwa trzecie. Przykładowo „Braemerowi” odmówiono zacumowania na swoim terytorium a statek wysłano na Kubę po tym jak rząd kubański zezwolił na zejście pasażerów i załogi” – powiedział Heindel.

 

„ Jest to po prostu szalone i niewiarygodne. Jeśli świat nadal akceptuje system „tanich bander” w jego obecnej formie to należy także zwrócić uwagę na wady tego systemu. Świat powinien być zaniepokojony brakiem polityki i niezdolnością państw bandery do reagowania i wprowadzania środków zgodnych z ich odpowiedzialnością za ochronę pracowników i walkę z przenoszeniem wirusa COVID-19” – powiedział.

 

ITF i jej morscy partnerzy reprezentujący marynarzy i dokerów na całym świecie wezwali państwa bandery do wzięcia odpowiedzialności i uwzględnienia zdrowia i pomyślności wszystkich pracowników i pasażerów na ich statkach, zwłaszcza marynarzy, którzy mieszkają i pracują na pokładzie przez okres wielu miesięcy.

 

„Ochrona zdrowia pracowników transportu jest naszym priorytetem. ITF będzie nadal opowiadała się za zagwarantowaniem zdrowia i bezpieczeństwa załóg na statkach, pracowników portowych a także pasażerów oraz domagała się zapewnienia, że są oni chronieni przed potencjalnym ryzykiem COVID-19 a ze strony państw bandery będzie wymagała przestrzegania staranności w zapewnieniu ich zdrowia i bezpieczeństwa” – powiedział Heindel.

 

Tłumaczenie artykułu ze strony internetowej ITF z dnia 17 marca 2020 roku

 

 

Aktualności, wydarzenia

2020-05-29
Ankieta dla marynarzy !!!
2020-05-29
MOP, IMO i ICAO wzywają rządy do wspólnego działania w sprawie zmian załogi oraz uznania statusu "kluczowego pracownika"
2020-05-25
ONZ musi przekonać rządy do przyjęcia protokołów dotyczących zmian załogi lub zaryzykować "katastrofę humanitarną".
2020-05-25
Petycja on-line dot. marynarzy
2020-05-22
Badanie dotyczące środków ochrony zdrowia na pokładzie statków
2020-05-15
Podmiany załogi: wspólne oświadczenie ITF i JNG
2020-05-15
Wspólne oświadczenie Europejskiej Federacji Transportowców (ETF) i Stowarzyszenie Armatorów Wspólnoty Europejskiej (ECSA)
2020-05-13
ITF wyraża żal z powodu śmierci dwóch kolejnych pracowników statków wycieczkowych, którzy nadal pozostają porzuceni za granicą
2020-05-11
Wiadomość ITF dla marynarzy
2020-05-08
Dostęp marynarzy do leków przyjmowanych przez długi czas
2020-05-07
Przemysł i związki zawodowe opracowały 12-stopniowe rozwiązania dla rządów mające na celu uwolnienie marynarzy od blokady COVID-19
2020-05-04
Kwarantanna marynarzy - od 2 maja nowe przepisy
2020-04-30
COVID-19 nie może być wykorzystywany do obniżania płac i standardów dla zatrudnionych na promach
2020-04-29
Uznanie COVID-19 za chorobę zawodową
2020-04-28
Przestrzegajcie prawa marynarzy do leczenia na lądzie w nagłych wypadkach. Wspólne oświadczenie Międzynarodowej Federacji Transportowców (ITF) i Wspólnej Grupy Negocjacyjnej (JNG).
2020-04-28
Międzynarodowy Dzień Pamięci o Pracownikach, 28 kwietnia 2020 roku
2020-04-27
ICS i ITF wzywają statki do włączenia syren aby wesprzeć "nieznanych" bohaterów światowego handlu w dniu Święta Pracy
2020-04-27
Praca w zbiornikach i przestrzeniach zamkniętych
2020-04-22
Kapitał pracowniczy kluczowym znaczeniem po pandemii
2020-04-21
Po wielu prośbach o pomoc do władz Indonezji - ostatecznie wydano zgodę na awaryjną ewakuację medyczną marynarza
2020-04-20
Podmiany załogi i prawa oraz obowiązki wynikające z kontraktu
2020-04-17
Wydanie specjalne "Biuletynu Morskiego" KSMMiR NSZZ "Solidarność"
2020-04-17
Komunikat Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (MGMiŻŚ) ws odbycia kwarantanny przez marynarzy, rybaków oraz innych członków załóg statków morskich oraz statków żeglugi śródlądowej
2020-04-15
ITF utworzył specjalną mapę z informacjami dla marynarzy
2020-04-14
COVID-19 - P&I, FSC, PSC, WHO - szybki przegląd
2020-04-14
Biuletyn Morski KSMMiR NSZZ "Solidarność"
2020-04-09
Życzenie świąteczne
2020-04-09
Informacja MGMiŻŚ ws kwarantanny dla marynarzy pracujących w systemie "wysadkowym"
2020-04-09
Ważne informacje ws kwarantanny dla marynarzy
2020-04-08
Wspólne oświadczenie Międzynarodowej Izby Żeglugi (ICS) oraz Międzynarodowej Federacji Transportowców (ITF)
2020-04-06
Uwagę mediów przyciąga wołanie marynarzy o pomoc w związku z niebezpieczeństwem laszowania na morzu
2020-03-31
Kluczowi pracownicy mogą nas chronić tylko wtedy, gdy my ich ochronimy
2020-03-27
Uaktualniona wersja "Wytycznych dotyczących przedłużenia ważności morskich dokumentów marynarzy w okresie ograniczeń związanych z zagrożeniem epidemicznym COVID-19"
2020-03-25
Wyobraź sobie świat, jeśli potrafisz
2020-03-24
Dziękujemy pracownikom transportu za utrzymanie świata w ruchu
2020-03-23
ITF i ICS wzywają światowe agencje do utrzymania żeglugi w czasie kryzysu COVID-19
2020-03-23
Państwa bander muszą chronić marynarzy i zdrowie pasażerów podczas kryzysu koronawirusowego
2020-03-20
Wytyczne Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (MGMiŻŚ) dotyczące przedłużenia ważności morskich dokumentów marynarzy w okresie ograniczeń związanych z zagrożeniem epidemicznym COVID-19
2020-03-19
ITF wyraża zgodę na przedłużenie umów z załogą
2020-03-18
Nowe informacje w sprawie porozumienia pomiędzy Polską i Norwegią w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w stosunku do polskich marynarzy zatrudnionych na statkach NIS ...