Krajowa Sekcja Morska
Marynarzy i Rybaków

NSZZ Solidarność

Państwa bander muszą chronić marynarzy i zdrowie pasażerów podczas kryzysu koronawirusowego

2020-03-23

Wpływ szybkiego i ogólnoświatowego rozprzestrzeniania się COVID-19 w przemyśle morskim, w szczególności w branży statków wycieczkowych, nie schodzi z czołówek gazet od chwili globalnego wybuchu pandemii.

W ubiegłym tygodniu w prasie międzynarodowej dominowały informacje na temat „Diamond Princess”, która w lutym br. została poddana kwarantannie w porcie w Jokohamie, w Japonii. „Grand Princess” zdominowała nagłówki gazet po tym jak odmówiono jej pozwolenia na zawinięcie do portu w Kaliforni w związku z podejrzeniem, że testy COVID-19 niektórych pasażerów i członków załogi są pozytywne.

 

W tym tygodniu dotknięty koronawirusem statek „Braemar” nagłośnił swój problem po tym jak został odesłany z kilku portów karaibskich i spędził wiele dni na poszukiwaniu możliwości zawinięcia, dopóki Kuba nie zgodziła się na przyjęcie pasażerów i załogi. Fred. Line Olsen Cruise Line potwierdził, że „Braemar” jest około 5 mil od wybrzeży Hawany i oczekuje na lot czarterowy z Wielkiej Brytanii, który zabierze brytyjskich pasażerów i załogę – ale żadnych innych narodowości. Reszta pasażerów i załogi nadal pozostaje w stanie zawieszenia.

 

Obecnie gazeta „Guardian” donosi, że ponad 100 australijskich lekarzy i pracowników medycznych utknęło na statku wycieczkowym „Roald Amundsen” u wybrzeży Chile, po tym jak w odpowiedzi na pandemię COVID-19 Chile zabroniło zawinięcia do portu.

 

Dave Heindel, przewodniczący Sekcji Marynarzy ITF, zwrócił uwagę na to, że państwa bandery nie chronią należycie zdrowia marynarzy i pasażerów podczas tego kryzysu humanitarnego.

 

„Należy zwrócić uwagę na zaniechania rządów Bermudów i Bahamów w sprawach  „Grand Princess” i „Braemara”, które nie przyjęły na siebie odpowiedzialności za rozwiązania problemu swoich suwerennych statków” – powiedział Heindel.

 

„W każdym z tych przypadków Stany Zjednoczone a także, po bitwie dyplomatycznej, rząd kubański, współpracowały bezpośrednio z liniami pasażerskimi aby zaradzić tej sytuacji. Jednak niewiele mówiło się o odpowiedzialności państw bandery za pomoc marynarzom zatrudnionych na tych statkach.”

 

Zgodnie z prawem międzynarodowym  odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo załogi i pasażerów oraz ogółu społeczeństwa, na które może to mieć wpływ, spoczywa na rządach państw bandery. Państwa bandery powinny dopilnować aby przedsiębiorstwa żeglugowe, których statki pływają pod ich banderą, przestrzegały przepisów krajowych i międzynarodowych ponieważ państwa bandery mają suwerennośc nad swoimi statkami.

 

„Państwa bandery mają suwerenność nad swoimi statkami ale w przypadku statków wycieczkowych dotkniętych przez koronawirusa odpowiedzialność poniosły państwa portów, rządy krajowe a nawet państwa trzecie. Przykładowo „Braemerowi” odmówiono zacumowania na swoim terytorium a statek wysłano na Kubę po tym jak rząd kubański zezwolił na zejście pasażerów i załogi” – powiedział Heindel.

 

„ Jest to po prostu szalone i niewiarygodne. Jeśli świat nadal akceptuje system „tanich bander” w jego obecnej formie to należy także zwrócić uwagę na wady tego systemu. Świat powinien być zaniepokojony brakiem polityki i niezdolnością państw bandery do reagowania i wprowadzania środków zgodnych z ich odpowiedzialnością za ochronę pracowników i walkę z przenoszeniem wirusa COVID-19” – powiedział.

 

ITF i jej morscy partnerzy reprezentujący marynarzy i dokerów na całym świecie wezwali państwa bandery do wzięcia odpowiedzialności i uwzględnienia zdrowia i pomyślności wszystkich pracowników i pasażerów na ich statkach, zwłaszcza marynarzy, którzy mieszkają i pracują na pokładzie przez okres wielu miesięcy.

 

„Ochrona zdrowia pracowników transportu jest naszym priorytetem. ITF będzie nadal opowiadała się za zagwarantowaniem zdrowia i bezpieczeństwa załóg na statkach, pracowników portowych a także pasażerów oraz domagała się zapewnienia, że są oni chronieni przed potencjalnym ryzykiem COVID-19 a ze strony państw bandery będzie wymagała przestrzegania staranności w zapewnieniu ich zdrowia i bezpieczeństwa” – powiedział Heindel.

 

Tłumaczenie artykułu ze strony internetowej ITF z dnia 17 marca 2020 roku

 

 

Aktualności, wydarzenia

2021-08-17
Nowe wydanie Biuletynu Morskiego Krajowej Sekcji Morskiej Marynarzy i Rybaków NSZZ "Solidarność"
2021-08-13
Wiedza to potęga a nowe narzędzie internetowe ITF zapewni ją marynarzom
2021-08-10
Wystąpienie strony związkowej w sprawie podatków marynarskich
2021-08-06
Państwa, które pobierają opłaty lecz unikają zobowiązań: ITF rozszerzyła listę państw FOC
2021-08-02
Szczepienia marynarzy
2021-07-29
ETF i ECSA z zadowoleniem przyjmują decyzję WHO o priorytetowym traktowaniu marynarzy w szczepieniach przeciwko COVID-19
2021-07-08
Sejmowa Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej jednomyślnie za wprowadzeniem podwyżek wynagrodzeń dla pracowników Morskich Służb Poszukiwania i Ratownictwa
2021-07-01
Ważna informacja dla marynarzy zatrudnionych na statkach pod banderą zarejestrowaną w Norweskim Międzynarodowym Rejestrze Statków (NIS)
2021-06-28
Dzień Marynarza bez szczepionek i bez przywrócenia naszych praw nie ma sensu
2021-06-17
Nowe informacje w sprawie porozumienia pomiędzy Polską i Norwegią w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w stosunku do polskich marynarzy zatrudnionych na statkach NIS ...
2021-05-24
Aby powstrzymać kryzys załogi w trzeciej fali konieczne jest globalne wprowadzenie szczepionek
2021-05-14
Prezydium Komisji Krajowej NSZZ "Solidarność" przeciwko wykluczeniu marynarzy z projektu Dyrektywy o adekwatnych wynagrodzeniach minimalnych w UE
2021-05-07
Grupa zadaniowa ONZ powinna zbadać dlaczego rządy nie wypełniały zobowiązań wobec marynarzy podczas pandemii
2021-05-07
Marynarze powracający z Brazylii, Indii i RPA zwolnieni z kwarantanny
2021-04-27
"Status specjalny" marynarzy nadal jest przeciwko nim wykorzystywany - czas to zatrzymać