Krajowa Sekcja Morska
Marynarzy i Rybaków

NSZZ Solidarność

Uwagę mediów przyciąga wołanie marynarzy o pomoc w związku z niebezpieczeństwem laszowania na morzu

2020-04-06

Zajmujący się transportem Container News ujawnił niebezpieczne praktyki, które zagrażają życiu marynarzy.

Film „ITF twierdzi, że linie żeglugowe ignorują zasady mocowania” graficznie uwidacznia niebezpieczeństwo, na które narażeni są marynarze, którzy zmuszani są do przywiązywania góry kontenerów na pokładach statków podczas gdy statki są w drodze – często nawet w nocy i bez snu.

 

Artykuł Nicka Savvidesa opiera się na dowodach i dokumentacji dostarczonej przez ITF oraz prośbach marynarzy o pomoc.

Artykuł zawiera maile z prośbą o pomoc od marynarza z Borchard Line.

„Prawie upadłem” – napisał jeden z marynarzy. „W tej chwili wszystko jest jeszcze gorsze, to nie jest zdrowy statek dla nas ale niebezpieczny…Chcemy odmówić takiej pracy…Prosimy ITF o ocalenie nas. Jesteście dla nas naszą jedyną szansą i  nadzieją."

To wezwanie o pomoc nastąpiło przed dramatycznym zawaleniem się stosu kontenerów na statku „Judith Borchard”  w listopadzie ubiegłego roku.

 

Inny marynarz ze statku „NCL Averoy”  należącego do linii North Sea Container Line powiedział, że każe się załodze pracować więcej w nadgodzinach i często przepracowują ponad 180 godzin.

„Zamiast odpoczynku wykonujemy prace związane z laszowaniem i rozlaszowywaniem ładunków, nawet wówczas gdy nie śpimy” napisał i wymienił kilkanaście portów europejskich.

 

Koordynator ITF w Kanadzie, Peter Lahay, powiedział, że czuje się zmuszony do napisania  do Container News i oświadczenia, że „dostajemy dziesiątki listów od załóg i ich rodzin, w których narzekają na zmęczenie i niebezpieczne praktyki ale nie mogą się im przeciwstawić i skarżyć na nie ponieważ wiedzą, że zostaną zwolnieni.”

 

Szczegółowa relacja Container News dotyczyła również śmierci Ravindu Lakmal Pieris Telege, marynarza ze statku Maersk’a „Patras” , na rzece Świętego Wawrzyńca w Montrealu, w ubiegłym roku oraz marynarza Dennisa Gomeza Regany w Dublinie na pokładzie „Francopu”  w listopadzie 2017 roku. Pokazuje to dobitnie w jaki sposób operatorzy statków kontenerowych łamią przepisy aby obniżyć koszty.

Container News skontaktował się zarówno z linią Borchard, jak i z portem w Montrealu ale odmówiono komentarza. Maersk przekazał oświadczenie, w którym sugeruje, że czasami porty nie mogą zapewnić pracowników portowych do wykonywania tych prac.

W Montrealu nie ma problemów z portowcami, którzy wykonują prace związane z laszowaniem i pracownicy ci walczą o przywrócenie im tych prac, które wykonywanie, według ITF, słusznie im się należy.

 

Jednak wcześniej władze kanadyjskie powiedziały mediom, że porty mogą stosować wyjątki, pozwalając załogom statków na dokonywanie laszowania na rzece.

 

Przypomina się również, że Klauzula Dokerska ITF, zaakceptowana przez główne linie żeglugowe, weszła w życie 1 stycznia 2020 roku.

 

Tłumaczenie artykułu ze strony internetowej ITF z dnia 5 kwietnia 2020 roku.

Aktualności, wydarzenia

2020-05-29
Ankieta dla marynarzy !!!
2020-05-29
MOP, IMO i ICAO wzywają rządy do wspólnego działania w sprawie zmian załogi oraz uznania statusu "kluczowego pracownika"
2020-05-25
ONZ musi przekonać rządy do przyjęcia protokołów dotyczących zmian załogi lub zaryzykować "katastrofę humanitarną".
2020-05-25
Petycja on-line dot. marynarzy
2020-05-22
Badanie dotyczące środków ochrony zdrowia na pokładzie statków
2020-05-15
Podmiany załogi: wspólne oświadczenie ITF i JNG
2020-05-15
Wspólne oświadczenie Europejskiej Federacji Transportowców (ETF) i Stowarzyszenie Armatorów Wspólnoty Europejskiej (ECSA)
2020-05-13
ITF wyraża żal z powodu śmierci dwóch kolejnych pracowników statków wycieczkowych, którzy nadal pozostają porzuceni za granicą
2020-05-11
Wiadomość ITF dla marynarzy
2020-05-08
Dostęp marynarzy do leków przyjmowanych przez długi czas
2020-05-07
Przemysł i związki zawodowe opracowały 12-stopniowe rozwiązania dla rządów mające na celu uwolnienie marynarzy od blokady COVID-19
2020-05-04
Kwarantanna marynarzy - od 2 maja nowe przepisy
2020-04-30
COVID-19 nie może być wykorzystywany do obniżania płac i standardów dla zatrudnionych na promach
2020-04-29
Uznanie COVID-19 za chorobę zawodową
2020-04-28
Przestrzegajcie prawa marynarzy do leczenia na lądzie w nagłych wypadkach. Wspólne oświadczenie Międzynarodowej Federacji Transportowców (ITF) i Wspólnej Grupy Negocjacyjnej (JNG).
2020-04-28
Międzynarodowy Dzień Pamięci o Pracownikach, 28 kwietnia 2020 roku
2020-04-27
ICS i ITF wzywają statki do włączenia syren aby wesprzeć "nieznanych" bohaterów światowego handlu w dniu Święta Pracy
2020-04-27
Praca w zbiornikach i przestrzeniach zamkniętych
2020-04-22
Kapitał pracowniczy kluczowym znaczeniem po pandemii
2020-04-21
Po wielu prośbach o pomoc do władz Indonezji - ostatecznie wydano zgodę na awaryjną ewakuację medyczną marynarza
2020-04-20
Podmiany załogi i prawa oraz obowiązki wynikające z kontraktu
2020-04-17
Wydanie specjalne "Biuletynu Morskiego" KSMMiR NSZZ "Solidarność"
2020-04-17
Komunikat Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (MGMiŻŚ) ws odbycia kwarantanny przez marynarzy, rybaków oraz innych członków załóg statków morskich oraz statków żeglugi śródlądowej
2020-04-15
ITF utworzył specjalną mapę z informacjami dla marynarzy
2020-04-14
COVID-19 - P&I, FSC, PSC, WHO - szybki przegląd
2020-04-14
Biuletyn Morski KSMMiR NSZZ "Solidarność"
2020-04-09
Życzenie świąteczne
2020-04-09
Informacja MGMiŻŚ ws kwarantanny dla marynarzy pracujących w systemie "wysadkowym"
2020-04-09
Ważne informacje ws kwarantanny dla marynarzy
2020-04-08
Wspólne oświadczenie Międzynarodowej Izby Żeglugi (ICS) oraz Międzynarodowej Federacji Transportowców (ITF)
2020-04-06
Uwagę mediów przyciąga wołanie marynarzy o pomoc w związku z niebezpieczeństwem laszowania na morzu
2020-03-31
Kluczowi pracownicy mogą nas chronić tylko wtedy, gdy my ich ochronimy
2020-03-27
Uaktualniona wersja "Wytycznych dotyczących przedłużenia ważności morskich dokumentów marynarzy w okresie ograniczeń związanych z zagrożeniem epidemicznym COVID-19"
2020-03-25
Wyobraź sobie świat, jeśli potrafisz
2020-03-24
Dziękujemy pracownikom transportu za utrzymanie świata w ruchu
2020-03-23
ITF i ICS wzywają światowe agencje do utrzymania żeglugi w czasie kryzysu COVID-19
2020-03-23
Państwa bander muszą chronić marynarzy i zdrowie pasażerów podczas kryzysu koronawirusowego
2020-03-20
Wytyczne Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (MGMiŻŚ) dotyczące przedłużenia ważności morskich dokumentów marynarzy w okresie ograniczeń związanych z zagrożeniem epidemicznym COVID-19
2020-03-19
ITF wyraża zgodę na przedłużenie umów z załogą
2020-03-18
Nowe informacje w sprawie porozumienia pomiędzy Polską i Norwegią w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w stosunku do polskich marynarzy zatrudnionych na statkach NIS ...