Krajowa Sekcja Morska
Marynarzy i Rybaków

NSZZ Solidarność

Uwagę mediów przyciąga wołanie marynarzy o pomoc w związku z niebezpieczeństwem laszowania na morzu

2020-04-06

Zajmujący się transportem Container News ujawnił niebezpieczne praktyki, które zagrażają życiu marynarzy.

Film „ITF twierdzi, że linie żeglugowe ignorują zasady mocowania” graficznie uwidacznia niebezpieczeństwo, na które narażeni są marynarze, którzy zmuszani są do przywiązywania góry kontenerów na pokładach statków podczas gdy statki są w drodze – często nawet w nocy i bez snu.

 

Artykuł Nicka Savvidesa opiera się na dowodach i dokumentacji dostarczonej przez ITF oraz prośbach marynarzy o pomoc.

Artykuł zawiera maile z prośbą o pomoc od marynarza z Borchard Line.

„Prawie upadłem” – napisał jeden z marynarzy. „W tej chwili wszystko jest jeszcze gorsze, to nie jest zdrowy statek dla nas ale niebezpieczny…Chcemy odmówić takiej pracy…Prosimy ITF o ocalenie nas. Jesteście dla nas naszą jedyną szansą i  nadzieją."

To wezwanie o pomoc nastąpiło przed dramatycznym zawaleniem się stosu kontenerów na statku „Judith Borchard”  w listopadzie ubiegłego roku.

 

Inny marynarz ze statku „NCL Averoy”  należącego do linii North Sea Container Line powiedział, że każe się załodze pracować więcej w nadgodzinach i często przepracowują ponad 180 godzin.

„Zamiast odpoczynku wykonujemy prace związane z laszowaniem i rozlaszowywaniem ładunków, nawet wówczas gdy nie śpimy” napisał i wymienił kilkanaście portów europejskich.

 

Koordynator ITF w Kanadzie, Peter Lahay, powiedział, że czuje się zmuszony do napisania  do Container News i oświadczenia, że „dostajemy dziesiątki listów od załóg i ich rodzin, w których narzekają na zmęczenie i niebezpieczne praktyki ale nie mogą się im przeciwstawić i skarżyć na nie ponieważ wiedzą, że zostaną zwolnieni.”

 

Szczegółowa relacja Container News dotyczyła również śmierci Ravindu Lakmal Pieris Telege, marynarza ze statku Maersk’a „Patras” , na rzece Świętego Wawrzyńca w Montrealu, w ubiegłym roku oraz marynarza Dennisa Gomeza Regany w Dublinie na pokładzie „Francopu”  w listopadzie 2017 roku. Pokazuje to dobitnie w jaki sposób operatorzy statków kontenerowych łamią przepisy aby obniżyć koszty.

Container News skontaktował się zarówno z linią Borchard, jak i z portem w Montrealu ale odmówiono komentarza. Maersk przekazał oświadczenie, w którym sugeruje, że czasami porty nie mogą zapewnić pracowników portowych do wykonywania tych prac.

W Montrealu nie ma problemów z portowcami, którzy wykonują prace związane z laszowaniem i pracownicy ci walczą o przywrócenie im tych prac, które wykonywanie, według ITF, słusznie im się należy.

 

Jednak wcześniej władze kanadyjskie powiedziały mediom, że porty mogą stosować wyjątki, pozwalając załogom statków na dokonywanie laszowania na rzece.

 

Przypomina się również, że Klauzula Dokerska ITF, zaakceptowana przez główne linie żeglugowe, weszła w życie 1 stycznia 2020 roku.

 

Tłumaczenie artykułu ze strony internetowej ITF z dnia 5 kwietnia 2020 roku.