Krajowa Sekcja Morska
Marynarzy i Rybaków

NSZZ Solidarność

Po wielu prośbach o pomoc do władz Indonezji - ostatecznie wydano zgodę na awaryjną ewakuację medyczną marynarza

2020-04-21

Władze Indonezji, z powodu ograniczeń wprowadzonych w tym kraju z powodu COVID-19, odrzuciły wiele wniosków o medyczną ewakuacje niezbędna do uratowania życia 45-letniego rosyjskiego marynarza na pokładzie statku "WL Palekh".

Członek załogi wykazywał objawy udaru mózgu gdy statek był na wodach międzynarodowych 225 kilometrów od wyspy Sumatra. Pomimo wielokrotnych próśb kapitana statku, Związku Zawodowego Marynarzy Rosji (SUR) i Związku Marynarzy Indonezji (KPI) lokalne władze nadal odrzucały apele o pomoc medyczną w nagłych wypadkach aż w końcu, około 21:00 czasu lokalnego, ostatniej nocy został wysłany statek policyjny w celu ewakuacji marynarza ze statku.

 

Wczoraj Międzynarodowa Federacja Transportowców Transportu (ITF) wezwała Międzynarodową Organizacje Pracy (MOP) i Międzynarodową Organizację Morską (IMO) do pilnej interwencji i nakłonienia rządu Indonezji do przestrzegania międzynarodowych konwencji i zapewnienia marynarzowi natychmiastowej pomocy medycznej.

 

„Rząd Indonezji powinien natychmiast ułatwić  ewakuację tego chorego marynarza i zapewnić, ratującą życie, pomoc medyczną, której bardzo potrzebował. Mamy ogromną nadzieję, że opóźnienie w jej udzieleniu nie zagrozi jego zdrowiu” – powiedziała Jacqueline Smith, koordynator ds. morskich ITF.

 

„Ograniczeń związanych z COVID-19 nie można wykorzystywać do odmawiania marynarzom prawa do opieki medycznej i leczenia a także ograniczania zobowiązań krajowych wynikających z prawa międzynarodowego” – powiedziała Smith.

 

Jako sygnatariusz Konwencji MOP o Pracy na Morzu (MLC) rząd Indonezji jest zobowiązany do zapewnienia pomocy medycznej w nagłych wypadkach oraz „szybkiej pomocy medycznej i ewakuacji na morzu w przypadku ciężko chorych lub rannych na pokładzie statku.”

 

Kapitan „WL Palekh”, Baklan Dmitry, po raz pierwszy poprosił o ewakuację medyczną  Aleksieja Kulibaby, o godz. 12:30 w sobotę, 18 kwietnia, po tym jak u marynarza - w dniu poprzednim -  stwierdzono oznaki udaru. Stan marynarza pogarszał się i wykazywał on oznaki zaburzenia mowy, bólu pod lewym ramieniem oraz paraliżu lewej ręki i nogi. Chociaż zostało to potwierdzone przez lekarza z Global Voyager Assistance to władze indonezyjskie, w tym imigracyjne oraz lokalna grupa zadaniowa ds. COVID-19, odmówiły kolejnej prośbie kapitana o zgodę na ewakuowanie medyczne podając za powód odmowy ograniczenia z powodu pandemii koronawirusa.

 

W niedzielę, Związek Marynarzy Indonezji (KPI) wielokrotnie kontaktował się z właściwymi władzami Indonezji i otrzymał potwierdzenie, że statek może wpłynąć do portu w Belawanie w celu ułatwienia transferu medycznego. Jednakże na 6 godzin przed przypłynięciem statku do portu Kapitanat Portu poinformował kapitana statku, że decyzja została cofnięta i poradził mu aby płynął do Singapuru.

Dzięki szybkiej interwencji MOP i IMO, które skontaktowały się z odpowiednimi przedstawicielami rządu indonezyjskiego, ostatecznie udało się wczoraj zapewnić niezbędną ewakuację medyczną.

 

„Po ponad 48-mio godzinnej pracy nad tą sprawą nareszcie odczuwamy ulgę, że nasze apele zostały wysłuchane i członek naszego związku wreszcie otrzymał dostęp do leczenia, do którego ma prawo. Nasze myśli skupiają się teraz na zdrowiu Aleksieja i kierujemy najlepsze życzenia od związków marynarzy na całym świecie dla niego i jego rodziny, życząc mu jak najszybszego powrotu do zdrowia” – powiedział Jurij Suhorukow, przewodniczący SUR.

 

„Chcemy szczerze podziękować KPI i ITF za ich pomoc a także MOP i IMO za ich szybką interwencję. Bez ich wsparcia moglibyśmy nie być w stanie zapewnić ratującej życie ewakuacji i niezbędnej opieki medycznej.”

 

Suhorukow podkreślił, że żaden kraj nie powinien wykorzystywać obecnego kryzysu koronawirusa aby nie wywiązywać się ze swoich zobowiązań międzynarodowych do zapewnienia pilnej pomocy medycznej każdemu potrzebującemu jej marynarzowi.

 

Tłumaczenie artykułu ze strony internetowej ITF z dnia 21 kwietnia 2020 roku.

Aktualności, wydarzenia

2020-05-29
Ankieta dla marynarzy !!!
2020-05-29
MOP, IMO i ICAO wzywają rządy do wspólnego działania w sprawie zmian załogi oraz uznania statusu "kluczowego pracownika"
2020-05-25
ONZ musi przekonać rządy do przyjęcia protokołów dotyczących zmian załogi lub zaryzykować "katastrofę humanitarną".
2020-05-25
Petycja on-line dot. marynarzy
2020-05-22
Badanie dotyczące środków ochrony zdrowia na pokładzie statków
2020-05-15
Podmiany załogi: wspólne oświadczenie ITF i JNG
2020-05-15
Wspólne oświadczenie Europejskiej Federacji Transportowców (ETF) i Stowarzyszenie Armatorów Wspólnoty Europejskiej (ECSA)
2020-05-13
ITF wyraża żal z powodu śmierci dwóch kolejnych pracowników statków wycieczkowych, którzy nadal pozostają porzuceni za granicą
2020-05-11
Wiadomość ITF dla marynarzy
2020-05-08
Dostęp marynarzy do leków przyjmowanych przez długi czas
2020-05-07
Przemysł i związki zawodowe opracowały 12-stopniowe rozwiązania dla rządów mające na celu uwolnienie marynarzy od blokady COVID-19
2020-05-04
Kwarantanna marynarzy - od 2 maja nowe przepisy
2020-04-30
COVID-19 nie może być wykorzystywany do obniżania płac i standardów dla zatrudnionych na promach
2020-04-29
Uznanie COVID-19 za chorobę zawodową
2020-04-28
Przestrzegajcie prawa marynarzy do leczenia na lądzie w nagłych wypadkach. Wspólne oświadczenie Międzynarodowej Federacji Transportowców (ITF) i Wspólnej Grupy Negocjacyjnej (JNG).
2020-04-28
Międzynarodowy Dzień Pamięci o Pracownikach, 28 kwietnia 2020 roku
2020-04-27
ICS i ITF wzywają statki do włączenia syren aby wesprzeć "nieznanych" bohaterów światowego handlu w dniu Święta Pracy
2020-04-27
Praca w zbiornikach i przestrzeniach zamkniętych
2020-04-22
Kapitał pracowniczy kluczowym znaczeniem po pandemii
2020-04-21
Po wielu prośbach o pomoc do władz Indonezji - ostatecznie wydano zgodę na awaryjną ewakuację medyczną marynarza
2020-04-20
Podmiany załogi i prawa oraz obowiązki wynikające z kontraktu
2020-04-17
Wydanie specjalne "Biuletynu Morskiego" KSMMiR NSZZ "Solidarność"
2020-04-17
Komunikat Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (MGMiŻŚ) ws odbycia kwarantanny przez marynarzy, rybaków oraz innych członków załóg statków morskich oraz statków żeglugi śródlądowej
2020-04-15
ITF utworzył specjalną mapę z informacjami dla marynarzy
2020-04-14
COVID-19 - P&I, FSC, PSC, WHO - szybki przegląd
2020-04-14
Biuletyn Morski KSMMiR NSZZ "Solidarność"
2020-04-09
Życzenie świąteczne
2020-04-09
Informacja MGMiŻŚ ws kwarantanny dla marynarzy pracujących w systemie "wysadkowym"
2020-04-09
Ważne informacje ws kwarantanny dla marynarzy
2020-04-08
Wspólne oświadczenie Międzynarodowej Izby Żeglugi (ICS) oraz Międzynarodowej Federacji Transportowców (ITF)
2020-04-06
Uwagę mediów przyciąga wołanie marynarzy o pomoc w związku z niebezpieczeństwem laszowania na morzu
2020-03-31
Kluczowi pracownicy mogą nas chronić tylko wtedy, gdy my ich ochronimy
2020-03-27
Uaktualniona wersja "Wytycznych dotyczących przedłużenia ważności morskich dokumentów marynarzy w okresie ograniczeń związanych z zagrożeniem epidemicznym COVID-19"
2020-03-25
Wyobraź sobie świat, jeśli potrafisz
2020-03-24
Dziękujemy pracownikom transportu za utrzymanie świata w ruchu
2020-03-23
ITF i ICS wzywają światowe agencje do utrzymania żeglugi w czasie kryzysu COVID-19
2020-03-23
Państwa bander muszą chronić marynarzy i zdrowie pasażerów podczas kryzysu koronawirusowego
2020-03-20
Wytyczne Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (MGMiŻŚ) dotyczące przedłużenia ważności morskich dokumentów marynarzy w okresie ograniczeń związanych z zagrożeniem epidemicznym COVID-19
2020-03-19
ITF wyraża zgodę na przedłużenie umów z załogą
2020-03-18
Nowe informacje w sprawie porozumienia pomiędzy Polską i Norwegią w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w stosunku do polskich marynarzy zatrudnionych na statkach NIS ...