Krajowa Sekcja Morska
Marynarzy i Rybaków

NSZZ Solidarność

Marynarz zabity w przerażającym ataku pirackim - rządy wezwane do podjęcia działań aby uniknąć ryzyka większej ilości ofiar

2021-02-02

W sobotnim ataku pirackim w Zatoce Gwinejskiej został zabity jeden marynarz a 15 innych zabrano jako zakładników.

 

„Rządy muszą podjąć natychmiastowe działania aby uniknąć mordowania większej liczby marynarzy w Zatoce Gwinejskiej” – powiedział przewodniczący Sekcji Marynarzy ITF, David Heindel.

 

Statek pod banderą Liberii „Mozart” został zaatakowany u wybrzeży Nigerii przez czterech uzbrojonych piratów, którzy pobili członków załogi i zastrzelili jednego marynarza.

 

Po ataku władze Turcji zidentyfikowały zabitego mężczyznę jako Farmana Ismayilova, azerbejdżańskiego mechanika i jedynego członka załogi, który nie był Turkiem. Biuro prezydenta Turcji Tayyipa Erdogana poinformowało w niedzielę, że jego rząd będzie organizował „ratowanie porwanej załogi statku”.

 

„Dziękujemy Turcji za ich próby ratowania ocalałej załogi ale rządy Afryki Zachodniej także muszą działać aby powstrzymać śmierć większej liczby marynarzy u ich wybrzeży”- powiedział Heindel.

„Nasze serca są z Farmanem i jego rodziną. Władze muszą działać razem aby powstrzymać dalsze ataki w Zatoce Gwinejskiej”- powiedział.

 

W 2019 roku w Abudży w Nigerii rządy regionalne zobowiązały się do lepszej koordynacji działań morskich ale ITF otwarcie mówi o rosnącym niebezpieczeństwie dla załóg przepływających przez region Zatoki Gwinejskiej *.

 

Dziś koordynator Sekcji Morskiej ITF Fabrizio Barcellona powiedział, że rządom nie udało się ochronić marynarzy przed uzbrojonymi piratami, handlarzami bronią i przemytnikami narkotyków.

„Ten ostatni tragiczny atak musi teraz skłonić rząd do podjęcia zdecydowanych działań w celu ochrony marynarzy i ruchu handlowego wokół Afryki Zachodniej. Rządy muszą wywiązać się ze swoich zobowiązań w zakresie zwalczania piractwa  poprzez zwiększoną obecność marynarki wojennej i straży przybrzeżnej” – powiedział Barcellona.

„Bez podjęcia natychmiastowych działań więcej marynarzy ryzykuje, że zostaną ranni i zabici. Zatoka gwinejska staje się „zatoką krwi” – powiedział Barcellona.

 

*Historia piractwa w Zatoce Gwinejskiej sięga dziesięcioleci ale dopiero w ciągu ostatnich kilku lat model przestępczości przybrał bardziej wyrafinowany i brutalny obrót. Międzynarodowe Biuro Morskie (IMB) poinformowało, że tylko od stycznia do sierpnia 2020 roku 77 marynarzy porwano lub wzięto jako zakładników dla okupu. Rosnąca liczba ataków i udanych porwań w tym rejonie jest poważnym problemem dla międzynarodowej społeczności. O tym, że Zatoka Gwinejska jest  coraz bardziej niebezpiecznym obszarem dla żeglugi handlowej  świadczy fakt, że w rejonie tym odnotowuje się około 90% wszystkich porwań morskich na całym świecie. Zdecydowana większość ataków lub prób ataków miała miejsce daleko poza 12 milami morskimi, zarówno na wschód, jak i na zachód od wybrzeży Nigerii, na odcinku od 20 do 200 mil morskich.

 

Tłumaczenie artykułu ze strony internetowej ITF z dnia 28.01.2021 roku.

Aktualności, wydarzenia

2021-02-25
Wspólne oświadczenie światowych związków zawodowych
2021-02-10
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczepień polskich marynarzy
2021-02-04
Polska na liście Państw Członkowskich i Członków Stowarzyszonych IMO, które przyznały marynarzom status pracowników kluczowych
2021-02-02
Marynarz zabity w przerażającym ataku pirackim - rządy wezwane do podjęcia działań aby uniknąć ryzyka większej ilości ofiar
2021-01-29
Deklaracja Neptuna zobowiązuje przemysł morski do działania mającego na celu zakończenie kryzysu związanego ze zmianami załogi
2021-01-21
Szczepienia przeciw COVID-19 dla marynarzy cd.
2021-01-12
Szczepienia przeciw COVID-19 dla polskich marynarzy
2021-01-11
Ważna informacja dla marynarzy zatrudnionych na statkach pod banderą zarejestrowaną w Norweskim Międzynarodowym Rejestrze Statków (NIS)
2020-12-21
Agenda ONZ stwierdza, że rządy łamią prawo międzynarodowe
2020-12-17
Oświadczenie Grupy Sterującej Komitetu Uczciwych Praktyk Międzynarodowej Federacji Transportowców (ITF FPC SG)
2020-12-15
Morscy partnerzy społeczni zwracają się do Komisji Europejskiej o podjęcie szybkich działań dotyczących zejścia na ląd osób uratowanych na morzu
2020-12-09
"Robi się gorąco": przełomowe decyzje ONZ i MOP wywierają presje na rządy w sprawie zmiany załóg
2020-12-07
"Solidarność" dokerów nie zostawia samych. Lider związkowców w GCT wraca do pracy.
2020-12-07
Wspólny list otwarty Europejskiej Federacji Transportowców (ETF) i Stowarzyszenia Armatorów Wspólnoty Europejskiej (ECSA)
2020-12-02
Międzynarodowa Izba Żeglugowa (ICS) z zadowoleniem przyjmuje rezolucję ONZ w sprawie przyznania statusu kluczowych pracowników dla marynarzy