Krajowa Sekcja Morska
Marynarzy i Rybaków

NSZZ Solidarność

Marynarz zabity w przerażającym ataku pirackim - rządy wezwane do podjęcia działań aby uniknąć ryzyka większej ilości ofiar

2021-02-02

W sobotnim ataku pirackim w Zatoce Gwinejskiej został zabity jeden marynarz a 15 innych zabrano jako zakładników.

 

„Rządy muszą podjąć natychmiastowe działania aby uniknąć mordowania większej liczby marynarzy w Zatoce Gwinejskiej” – powiedział przewodniczący Sekcji Marynarzy ITF, David Heindel.

 

Statek pod banderą Liberii „Mozart” został zaatakowany u wybrzeży Nigerii przez czterech uzbrojonych piratów, którzy pobili członków załogi i zastrzelili jednego marynarza.

 

Po ataku władze Turcji zidentyfikowały zabitego mężczyznę jako Farmana Ismayilova, azerbejdżańskiego mechanika i jedynego członka załogi, który nie był Turkiem. Biuro prezydenta Turcji Tayyipa Erdogana poinformowało w niedzielę, że jego rząd będzie organizował „ratowanie porwanej załogi statku”.

 

„Dziękujemy Turcji za ich próby ratowania ocalałej załogi ale rządy Afryki Zachodniej także muszą działać aby powstrzymać śmierć większej liczby marynarzy u ich wybrzeży”- powiedział Heindel.

„Nasze serca są z Farmanem i jego rodziną. Władze muszą działać razem aby powstrzymać dalsze ataki w Zatoce Gwinejskiej”- powiedział.

 

W 2019 roku w Abudży w Nigerii rządy regionalne zobowiązały się do lepszej koordynacji działań morskich ale ITF otwarcie mówi o rosnącym niebezpieczeństwie dla załóg przepływających przez region Zatoki Gwinejskiej *.

 

Dziś koordynator Sekcji Morskiej ITF Fabrizio Barcellona powiedział, że rządom nie udało się ochronić marynarzy przed uzbrojonymi piratami, handlarzami bronią i przemytnikami narkotyków.

„Ten ostatni tragiczny atak musi teraz skłonić rząd do podjęcia zdecydowanych działań w celu ochrony marynarzy i ruchu handlowego wokół Afryki Zachodniej. Rządy muszą wywiązać się ze swoich zobowiązań w zakresie zwalczania piractwa  poprzez zwiększoną obecność marynarki wojennej i straży przybrzeżnej” – powiedział Barcellona.

„Bez podjęcia natychmiastowych działań więcej marynarzy ryzykuje, że zostaną ranni i zabici. Zatoka gwinejska staje się „zatoką krwi” – powiedział Barcellona.

 

*Historia piractwa w Zatoce Gwinejskiej sięga dziesięcioleci ale dopiero w ciągu ostatnich kilku lat model przestępczości przybrał bardziej wyrafinowany i brutalny obrót. Międzynarodowe Biuro Morskie (IMB) poinformowało, że tylko od stycznia do sierpnia 2020 roku 77 marynarzy porwano lub wzięto jako zakładników dla okupu. Rosnąca liczba ataków i udanych porwań w tym rejonie jest poważnym problemem dla międzynarodowej społeczności. O tym, że Zatoka Gwinejska jest  coraz bardziej niebezpiecznym obszarem dla żeglugi handlowej  świadczy fakt, że w rejonie tym odnotowuje się około 90% wszystkich porwań morskich na całym świecie. Zdecydowana większość ataków lub prób ataków miała miejsce daleko poza 12 milami morskimi, zarówno na wschód, jak i na zachód od wybrzeży Nigerii, na odcinku od 20 do 200 mil morskich.

 

Tłumaczenie artykułu ze strony internetowej ITF z dnia 28.01.2021 roku.

Aktualności, wydarzenia

2021-05-24
Aby powstrzymać kryzys załogi w trzeciej fali konieczne jest globalne wprowadzenie szczepionek
2021-05-14
Prezydium Komisji Krajowej NSZZ "Solidarność" przeciwko wykluczeniu marynarzy z projektu Dyrektywy o adekwatnych wynagrodzeniach minimalnych w UE
2021-05-07
Grupa zadaniowa ONZ powinna zbadać dlaczego rządy nie wypełniały zobowiązań wobec marynarzy podczas pandemii
2021-05-07
Marynarze powracający z Brazylii, Indii i RPA zwolnieni z kwarantanny
2021-04-27
"Status specjalny" marynarzy nadal jest przeciwko nim wykorzystywany - czas to zatrzymać
2021-04-22
Oświadczenie Komitetu Wykonawczego ETF z dnia 19 kwietnia 2021 roku - dialog społeczny w rumuńskim sektorze transportu
2021-04-22
Wspólne stanowisko ETF - ECSA w sprawie uznania marynarzy za kluczowych pracowników z dnia 20.04.2021 roku
2021-04-21
Marynarze i załogi lotnicze potrzebują priorytetowego traktowania szczepieniami przeciwko COVID-19
2021-04-15
Oświadczenie ITF w sprawie kolejnego odroczenia negocjacji IBF
2021-04-08
Wiadomości Europejskiej Federacji Transportowców - ETF: co się wydarzyło w Sekcji Transportu Morskiego w marcu 2021
2021-03-30
Marynarze i pracownicy transportu lotniczego muszą mieć pierwszeństwo w szczepieniach
2021-03-26
Szczepienia przeciwko koronawirusowi (COVID-19): praktyczny przewodnik dla marynarzy
2021-03-19
Wspólny komunikat prasowy ICS (Międzynarodowa Izba Żeglugowa) i ITF (Międzynarodowa Federacja Transportowców)
2021-03-18
"Out of Sight, Not out of Mind" ("Niewidoczni ale niezapomniani") - konkurs fotograficzny dla marynarzy
2021-03-17
Sąd uwięził kapitana w hotelu nad Kanałem Sueskim