Krajowa Sekcja Morska
Marynarzy i Rybaków

NSZZ Solidarność

Oświadczenie ITF w sprawie kolejnego odroczenia negocjacji IBF

2021-04-15

Międzynarodowa Federacja Transportowców (ITF) przyjęła z rozczarowaniem kolejne odroczenie "negocjacji kosztów" przez pracodawców morskich należących do Międzynarodowego Forum Negocjacyjnego (International Bargaining Forum - IBF).

 

Negocjacje stanowią ważną część uzgadniania wynagrodzeń i warunków pracy dla marynarzy w światowym przemyśle żeglugowym.

 

Związki i pracodawcy, strony IBF, mieli się spotkać w 2020 roku aby uzgodnić podwyżkę płac dla marynarzy na lata 2021-2022.  Pierwotnie spotkanie negocjacyjne zaplanowano na marzec 2020 roku ale wybuch pandemii Covid-19 spowodował, że strony uzgodniły odroczenie rozmów do lipca 2020 roku.

 

W czerwcu 2020 roku przedstawiciele Wspólnej Grupy Negocjacyjnej (Joint Negotiating Group – JNG) zażądali przełożenia negocjacji na początek 2021 roku podając jako uzasadnienie fakt, że strony nie mogły się spotkać osobiście ze względu na ryzyko Covid-19 i rządowe zakazy podróżowania. Od początku ITF niechętnie podchodziła do próśb o opóźnienie tych ważnych rozmów ale ostatecznie poparła ich odroczenie w nadziei, że strony będą mogły spotkać się osobiście w kwietniu 2021 roku.

 

Teraz, od ponad półtora roku od pierwotnie zaplanowanego spotkania, JNG ponownie zażądała przesunięcia negocjacji – tym razem do września 2021 roku.

ITF rozumie, że ograniczenia w podróżowaniu sprawiają, że spotkania osobiste są prawie niemożliwe ale uważa, że takie spotkanie mogłoby się odbyć zdalnie, w taki sam sposób jak dziesiątki tysięcy innych spotkań, które odbywają się codziennie na całym świecie.

 

Z ogromnymi zastrzeżeniami ITF zaakceptowała odroczenie negocjacji. Przedstawiciele ITF dali do zrozumienia, że jeśli strony nie mogą się spotkać osobiście to negocjacje muszą być prowadzone nadal wirtualnie – i to muszą odbyć się nie później niż we wrześniu 2021 roku.

 

Przewodniczący Sekcji Marynarzy ITF, Dave Heindel, powiedział: „Nasze rozczarowanie wynika głównie z faktu, że podczas tej pandemii związki zawodowe i pracodawcy ściśle współpracowali ze sobą nad wspólnymi sprawami. Od kryzysu związanego ze zmianami załogi po ograniczenia w podróżowaniu a teraz także sprawy szczepień – przeszliśmy długą drogę aby zjednoczyć się w propagowaniu praktycznych rozwiązań ze strony rządów i przemysłu. Prawie co tydzień w ubiegłym roku ITF i JNG spotykali się na poziomie globalnym aby uzgadniać i dzielić się priorytetami, w tym tak krytyczną sprawą jak zmiana załogi. Mieliśmy nadzieję, że to wspólne, nastawione na działanie, partnerstwo zostało rozszerzone tak aby włączyć do niego jedną z najważniejszych decyzji niezbędnych dla naszej branży – przyszłe dobro i dochody naszych marynarzy.”

 

Jacqueline Smith, Koordynator Morski ITF, powiedziała: „ITF wie, że pracodawcy są niezwykle zaniepokojeni kwestiami podaży siły roboczej w ciągu następnej dekady po ciosie, jaki został zadany atrakcyjności ich branży przez trwający kryzys zmian załogi. Świat widział marynarzy, którzy znaleźli się w potrzasku  z powodu bezczynności rządu i haniebne zachowania niektórych z łańcuchów dostaw wobec tych, którzy zostali uwięzieni na statkach i pracowali tam przekraczając swoje kontrakty. Wciąż są czarterujący, którzy w swoich czarterach z głównymi klientami mają klauzule „bez zmiany załogi”.

„Teraz nadszedł czas aby zająć się problemami, które ograniczają naszą branżę. Nadszedł czas, abyśmy wspólnie pracowali nad tym, jak przyciągnąć i zatrzymać tych wykwalifikowanych pracowników. Nadszedł czas, aby wykonać zadania, które nam powierzono poprzez kontynuowanie tych negocjacji. Byłoby to minimalne pokazanie marynarzom, że ta branża docenia ich pracę, wysiłki i poświęcenie” – powiedziała Smith.

 

Tłumaczenie artykułu ze strony internetowej ITF z dnia 09.04.2021 roku

Aktualności, wydarzenia

2021-05-24
Aby powstrzymać kryzys załogi w trzeciej fali konieczne jest globalne wprowadzenie szczepionek
2021-05-14
Prezydium Komisji Krajowej NSZZ "Solidarność" przeciwko wykluczeniu marynarzy z projektu Dyrektywy o adekwatnych wynagrodzeniach minimalnych w UE
2021-05-07
Grupa zadaniowa ONZ powinna zbadać dlaczego rządy nie wypełniały zobowiązań wobec marynarzy podczas pandemii
2021-05-07
Marynarze powracający z Brazylii, Indii i RPA zwolnieni z kwarantanny
2021-04-27
"Status specjalny" marynarzy nadal jest przeciwko nim wykorzystywany - czas to zatrzymać
2021-04-22
Oświadczenie Komitetu Wykonawczego ETF z dnia 19 kwietnia 2021 roku - dialog społeczny w rumuńskim sektorze transportu
2021-04-22
Wspólne stanowisko ETF - ECSA w sprawie uznania marynarzy za kluczowych pracowników z dnia 20.04.2021 roku
2021-04-21
Marynarze i załogi lotnicze potrzebują priorytetowego traktowania szczepieniami przeciwko COVID-19
2021-04-15
Oświadczenie ITF w sprawie kolejnego odroczenia negocjacji IBF
2021-04-08
Wiadomości Europejskiej Federacji Transportowców - ETF: co się wydarzyło w Sekcji Transportu Morskiego w marcu 2021
2021-03-30
Marynarze i pracownicy transportu lotniczego muszą mieć pierwszeństwo w szczepieniach
2021-03-26
Szczepienia przeciwko koronawirusowi (COVID-19): praktyczny przewodnik dla marynarzy
2021-03-19
Wspólny komunikat prasowy ICS (Międzynarodowa Izba Żeglugowa) i ITF (Międzynarodowa Federacja Transportowców)
2021-03-18
"Out of Sight, Not out of Mind" ("Niewidoczni ale niezapomniani") - konkurs fotograficzny dla marynarzy
2021-03-17
Sąd uwięził kapitana w hotelu nad Kanałem Sueskim