ETF i ECSA z zadowoleniem przyjmują decyzję WHO o priorytetowym traktowaniu marynarzy w szczepieniach przeciwko COVID-19
Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), w kontekście ograniczonych zapasów szczepionek, włączyła marynarzy do listy pracowników, którzy powinni być traktowani priorytetowo w szczepieniach przeciwko COVID-19.
W dniu 16 lipca br. Światowa Organizacja Zdrowia opublikowała swoje zaktualizowane wytyczne dotyczące tzw. mapy drogowej szczepień mające zapewnić ramy dla ogólnych priorytetów programu i wymieniła marynarzy ze statków towarowych jako kluczową grupę, która powinna być traktowana priorytetowo w przypadku ograniczonej liczby dostaw szczepionek. Zalecenia WHO pochwaliła Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO), która wielokrotnie opowiadała się za sprawiedliwą, globalną dystrybucja szczepionek uwzględniającą marynarzy.
Europejska Rada Stowarzyszenia Armatorów (ECSA)* i Europejska Federacja Transportowców (ETF)** – zgodnie z ich wcześniejszymi apelami o priorytetowy dostęp marynarzy do szczepień – z zadowoleniem przyjmują wytyczne WHO i chwalą inicjatywy, które zostały już wprowadzone w wielu krajach europejskich. Należy jednak zrobić znacznie więcej a ETF i ECSA wzywają pozostałe państwa członkowskie UE do pójścia w ich ślady.
Na całym świecie marynarze wciąż borykają się z poważnymi ograniczeniami, które zmuszają ich do przedłużonego pozostawania na morzu, narażając ich na poważne problemy ze zdrowiem psychicznym i fizycznym a co za tym idzie może to utrudniać operacje statków. A mimo tego jednak morski transport globalnych łańcuchów dostaw dostarcza światu 90% wszystkiego co konsumujemy a także tak bardzo potrzebny sprzęt medyczny, środki ochrony osobistej, leki i szczepionki do zwalczania Covid-19.
*ECSA reprezentuje 19 krajowych stowarzyszeń armatorów z siedzibą w UE i Norwegii. Europejscy armatorzy kontrolują 39,5% światowej floty handlowej, wnosząc do PKB UE 149 miliardów Euro i zapewniając 2 milionom Europejczyków zatrudnienie zarówno na statkach, jak i na lądzie. ECSA dąży do stworzenia uregulowań środowiskowych, które mają sprzyjać- z korzyścią dla UE – międzynarodowej konkurencyjności żeglugi morskiej.
** Sekcja Transportu Morskiego ETF zrzesza 70 organizacji związków zawodowych marynarzy z 33 krajów i zapewnia zrzeszonym w niej 272 000 marynarzom, że ich głos będzie słyszalny w UE.
Tłumaczenie artykułu ze strony internetowej ETF z dnia 28.07.2021 roku.