Krajowa Sekcja Morska
Marynarzy i Rybaków

NSZZ Solidarność

Światowe związki zawodowe transportu mówią rządom, że sprzeciwiając się zniesieniu ograniczeń dostępności szczepionek, Zjednoczone Królestwo, Niemcy, Szwajcaria i UE przedłużają kryzys łańcucha dostaw

2021-10-15

Ponad 375 związków zawodowych reprezentujących 12 milionów pracowników transportu z 118 krajów skierowało list do szefów rządów.

 

Pismo złożono pierwszego dnia posiedzenia Rady TRIPS Światowej Organizacji Handlu (WTO) w Genewie. (TRIPS to porozumienie w sprawie Handlowych Aspektów Prawnych Własności Intelektualnej).

 

Stephen Cotton, sekretarz generalny ITF, skomentował: „ci politycy wydają się piekielnie zdeterminowani w dążeniu do samookaleczenia społeczno-gospodarczego aby jeszcze bardziej napchać kieszenie miliarderów Pfizera, Moderny i BioNTechu”.

 

Londyn, Berlin, Berno, Bruksela; 14 października 2021 roku. Setki związków zawodowych reprezentujących ponad 12 milionów pracowników transportu z 118 krajów na całym świecie napisały list otwarty do rządów, które sprzeciwiają się zniesieniu ograniczeń własności intelektualnej dotyczących szczepionek przeciw COVID, oskarżając je o nasilanie kryzysu w łańcuchach dostaw i powodowanie samozniszczenia gospodarczego.

 

376 związków, w tym Unite the Union, ver.di i kapers napisało do przywódców Zjednoczonego Królestwa, Niemiec, Szwajcarii i Komisji Europejskiej żądając od nich zakończenia sprzeciwu wobec porozumienia z WTO, znanego jako „zwolnienie z TRIPS” a dotyczącego tymczasowego zrzeczenia się praw własności intelektualnej w odniesieniu do szczepionek, leczenia i diagnostyki COVID.

 

Międzynarodowa Federacja Transportowców (ITF) przekazała list przywódcom przed drugim dniem posiedzenia Rady TRIPS WTO w Genewie.

 

Stwierdzono w nim, że system zwolnień jest niezbędny dla przyspieszenia globalnego wprowadzania szczepień, bez których, jak ostrzega Międzynarodowy Fundusz Walutowy (IMF) w ciągu najbliższych pięciu lat z globalnego PKB może zniknąć 5,3 biliona dolarów.

 

Spowodowane jest to tym, że jak powiedziała szefowa IMF, Kristalina Georgieva, najbardziej bezpośrednią przeszkodą w pełnym wyzdrowieniu jest „wielka przepaść w zakresie szczepień” a profesor Sarah Gilbert, twórczyni szczepionek z Oxfordu, ostrzega, że brak dostępu do szczepionek w biedniejszych krajach grozi powstaniem nowych niebezpiecznych wariantów i że „priorytetem musi być zaszczepienie jak najszybciej i jak największej ilości osób”. Obecnie mniej niż 3% ludzi w krajach o niskich dochodach otrzymało pojedynczą dawkę szczepionki.

 

Stephen Cotton, sekretarz generalny ITF, skomentował: „To schizofreniczne, że te trzy kraje i UE blokują powszechny dostęp do szczepionek i technologii ratujących życie a jednocześnie twierdzą, że rozwiązują kryzys łańcucha dostaw”.

„Wydaje się, że ci politycy są gotowi na społeczno-ekonomiczne samookaleczenie aby jeszcze bardziej napchać kieszenie miliarderów z firm Pfizer, Moderna i BioNTech. To kompletne szaleństwo; ci przywódcy traktują wyzdrowienie reszty świata jako okup. Powinni brać przykład z przywództwa pokazanego przez Stany Zjednoczone, rozpoznać bezprecedensowe okoliczności, przeciwstawić się Wielkiej Farmacji i poprzeć zrzeczenie się TRIPS.”

 

Branża transportowa zwróciła uwagę światowych liderów, że o ile rządy nie podejmą skoordynowanych działań w celu zakończenia „globalnego kryzysu humanitarnego i łańcucha dostaw”, to światowy system transportowy stanie w obliczu bezpośredniego zagrożenia załamaniem.

Liderzy transportowców z IATA, ICS, IRU i ITF wezwali do „pilnego przejęcia przywództwa w celu zwiększenia globalnej dostawy szczepionek wszelkimi dostępnymi środkami w celu odbudowy naszego przemysłu”.

 

Wielka Brytania wciąż odbudowuje się po ogólnokrajowym braku paliwa spowodowanym brakiem kierowców cystern. Dwa lata niespójnych i nieludzkich zakazów podróżowania uniemożliwiły marynarzom wejścia i zejścia ze statków, co tylko zwiększyło presję na i tak już rozpadające się globalne łańcuchy dostaw. A w ciągu kilku tygodni po pojawieniu się wariantu Delta w Wielkiej Brytanii, z powodu nowych ograniczeń w podróżowaniu, linie lotnicze zostały zmuszone do anulowania ponad 70% swoich przewozów między Wielką Brytanią a Niemcami.

 

Cotton dodał: „Podczas tej pandemii pracownicy transportu sprowadzali obywateli do domów, przewozili kluczowych pracowników do pracy i utrzymywali w ruchu kluczowe łańcuchy dostaw. Lecz nierówność w dostępie do szczepionek i leczenia na całym świecie stanowi egzystencjonalne zagrożenie dla osobistego bezpieczeństwa pracowników transportu a także dla odporności łańcuchów dostaw i ożywienia światowej gospodarki.”

„Każdy dzień opóźnienia oznacza więcej zgonów, więcej straconych istnień ludzkich i więcej komplikacji w odbudowie naszego przemysłu i gospodarki. Nie macie już więcej wymówek. Musicie bezzwłocznie zrzec się TRIPS. Od tego zależy nasze życie i środki utrzymania.”

 

 

Notatka od redakcji

Rada TRIPS WTO obraduje w dniach 13-14 października 2021.

Zwolnienie z TRIPS wymagałoby jednomyślności wszystkich państw członkowskich WTO. Spośród wszystkich 164 członków tylko Wielka Brytania, Niemcy, Szwajcaria i UE aktywnie się temu sprzeciwiają. Komisja Europejska niedawno uchyliła decyzję Parlamentu Europejskiego w sprawie sprzeciwu wobec TRIPS.

 

 

Tłumaczenie artykułu ze strony internetowej Międzynarodowej Federacji Transportowców (ITF) z dnia 14.10.2021 roku