Krajowa Sekcja Morska
Marynarzy i Rybaków

NSZZ Solidarność

Rządy musza wyciągnąć wnioski z pandemii - raport morski

2023-03-30

Aby zabezpieczyć swoim obywatelom niezawodne morskie łańcuchy dostaw rządy powinny wyciągnąć wnioski z pandemii i jej następstw, argumentuje w swoim nowym raporcie Międzynarodowa Federacja Transportowców (ITF).

W publikacji „Szanse dla marynarzy i krajowa polityka morska” (Opportunities for Seafarers and National Maritime Policies): Wyjście z chaosu pandemii, eksperci branżowi identyfikują kluczowe wnioski płynące z kryzysów Covid-19, proponując rządom rozsądne sposoby zabezpieczania łańcuchów dostaw.

 

„Podczas pandemii w wielu krajach konsumenci i firmy doświadczały niedoborów towarów, w tym towarów krytycznych, takich jak leki i zapasy paliwa” – powiedział jeden z autorów raportu Chris Given, sekretarz-skarbnik Międzynarodowego Związku Marynarzy Kanady (SIU Canada).

 

„Widzimy jednak, że w niektórych krajach, szczególnie tych, które mają solidną krajową politykę morską, rządy były w stanie wykorzystać dobrze zaplanowane działania polityczne, aby zapewnić swoim obywatelom wyżywienie, paliwo i szybszą ścieżkę powrotu do ożywienia gospodarczego i zdrowotnego”.

 

Dlaczego niektóre kraje okazały się odporne

 

Podczas pandemii wiele kontenerowców na świecie było rozproszonych, znajdujących się daleko od miejsc, w których były potrzebne. Skutkiem tego były rekordowo wysokie ceny transportu i trudne do pokonania zatory w portach, co szybko doprowadziło do masowych niedoborów towarów i pozostawiło konsumentów na łasce przeciążonych łańcuchów dostaw.

 

W tym samym czasie nawet 400 000 marynarzy zostało uwięzionych na pokładach statków z powodu ograniczeń związanych z pandemią na lądzie, nie mogąc wrócić do domu i zostać zastąpionym przez nową załogę. W szczytowym momencie kryzysu związanego ze zmianą załogi zmęczeni i wyczerpani marynarze utknęli na pokładach statków nawet na ponad rok .

 

„Wśród panującego chaosu niektóre kraje były w stanie wykorzystać floty flag narodowych do przesunięcia krytycznych ładunków i ponownego uruchomienia łańcuchów dostaw. Musimy pamiętać, że były to łańcuchy dostaw, które gdzie indziej pozostały zablokowane” – powiedział Given.

 

„Pisząc ten raport zadaliśmy pytanie: „Dlaczego?” „Co stało się innego w niektórych krajach, że wyszły z tego szybciej i stały się silniejsze, podczas gdy inne zostały bardzo negatywnie doświadczone przez te kryzysy?”

 

Rządy mogą uniknąć skrajnego, niepotrzebnego ryzyka

 

Raport odnotowuje również historie, których na własnej skórze doświadczyły rządy, które z powodu złego planowania i polityki miały trudności z poruszaniem się po wzburzonych wodach kryzysów.

 

Brak strategicznej floty w Australii oznaczał, że rząd federalny mógł tylko patrzeć, jak firmy i konsumenci tego kraju stają się zakładnikami niezwykle niestabilnego globalnego rynku usług transportowych. Firmy, gospodarstwa domowe i sektor publiczny były zdane na łaskę rynków i ich rekordowo wysokich cen, nawet w przypadku ładunków krytycznych dla ekonomicznego lub fizycznego zdrowia narodu.

 

„Covid-19 i wstrząsy w łańcuchach dostaw, które nastąpiły po nim, ujawniły, jak kruche są nasze globalne łańcuchy dostaw”, powiedział David Heindel, Przewodniczący Sekcji Marynarzy ITF i Przewodniczący Międzynarodowego Związku Marynarzy Ameryki Północnej (SIU).

 

„Rozsądna krajowa polityka morska jest ważnym ubezpieczeniem chroniącym interesy gospodarcze, zdrowotne, bezpieczeństwa i środowiskowe kraju. Po tym, przez co przeszedł świat, jaki rząd nie chciałby takiego ubezpieczenia dla swoich obywateli?” — powiedział Heindel.

 

„W przypadku braku rozsądnej krajowej polityki morskiej rządy narażają swoje gospodarki i społeczności na ekstremalne – i niepotrzebne – ryzyko” – powiedział. „Istnieje  inny sposób”.

 

( podpis pod zdjęciem: Członkowie Grupy Zadaniowej ds. Kabotażu ITF spotkali się w Waszyngtonie w tym tygodniu, gdzie zatwierdzili nowy raport określający wnioski dla rządów z pandemii dotyczące zabezpieczania morskich łańcuchów dostaw. | (Źródło: ITF, 2023)

 

Planowanie lepszej przyszłości

 

Heindel powiedział, że niektóre kraje już pokazały, że zwróciły uwagę na pułapki nieprzygotowanego krajowego sektora morskiego. Raport zwraca uwagę na ostatnie działania podjęte przez Brazylię, Kanadę, Nową Zelandię, Norwegię, Panamę, Republikę Południowej Afryki, Wielką Brytanię i USA, mające na celu wzmocnienie wsparcia dla kabotażu i innych rozsądnych krajowych polityk morskich w ich ustawodawstwie krajowym i planowaniu.

 

„Wyjątkowe wyniki naszych krajowych sektorów transportu morskiego, nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale także w innych krajach, w czasie tych kryzysów, pokazują, że inwestując w swoich ludzi, zakład i branżę, jesteś lepiej przygotowany do zapewnienia swoim obywatelom niezbędnych dostaw, niezależnie od tego, co może się zdarzyć w globalnych przeciwnościach”.

 

Nasza historia to historia sukcesu. Ale możemy zrobić więcej, ponieważ więcej rządów wspiera nasz krytyczny sektor na całym świecie” – powiedział.

 

Koordynatorka morska ITF, Jacqueline Smith, zgodziła się z tym zdaniem. „Jeśli świat ma podjąć wspólne wyzwanie, jakim jest ograniczenie emisji dwutlenku węgla do bezpiecznego poziomu, żegluga musi wykonać swoją część. Nie możemy jednak tego zrobić, jeśli nie ma marynarzy z odpowiednimi umiejętnościami do obsługi paliw i statków przyszłości”.

 

Smith powiedziała, że do 2030 roku, ze względu na szybką dekarbonizację branży,  nawet 800 000 marynarzy będzie wymagało jakiejś formy przekwalifikowania.

 

„Teraz nadszedł czas, aby rządy zainwestowały w bezpieczną przyszłość, wprowadzając rozsądną krajową politykę morską. Powinny to zrobić nie tylko dla ludzi, ale także dla planety” – powiedziała Smith.

 

Uwagi:

·         Raport jest dostępny na stronie:

https://www.itfglobal.org/en/reports-publications/opportunities-seafarers-and-national-maritime-policies-navigating-beyond-chaos

  • Chris Given jest także przewodniczącym Grupy Zadaniowej ds. Kabotażu ITF, forum dla związków marynarzy z całego świata, którego zadaniem jest  omawianie i rozwijanie odpowiednich krajowych polityk morskich

 

 

Tłumaczenie artykułu ze strony internetowej ITF z dnia 23.03.2023 roku.