Krajowa Sekcja Morska
Marynarzy i Rybaków

NSZZ Solidarność

Sekretarz Generalny IMO otwiera LEG 112 z naciskiem na właściwe traktowanie marynarzy i nieuczciwe praktyki rejestracji statków

2025-04-02

Podczas otwarcia 112. sesji Komitetu Prawnego (LEG 112) w dniu 24 marca, Sekretarz Generalny IMO Arsenio Dominguez poruszył palące kwestie prawne stojące przed sektorem morskim, począwszy od rosnącej liczby marynarzy zatrzymanych w związku z podejrzeniami o popełnienie przestępstwa. Pięciodniowa sesja, trwająca od 24 do 28 marca w Międzynarodowej Organizacji Morskiej, przyciągnęła ekspertów branżowych i prawnych w celu zbadania nowych wytycznych, ram i proponowanych programów pracy mających wpływ na globalną żeglugę.

Sekretarz Generalny zauważył niepokojący wzrost liczby incydentów, w których marynarze są bezpodstawnie zatrzymywani w związku z domniemanymi przestępstwami. Ostrzegł, że trend ten stanowi zagrożenie zarówno dla morale marynarzy, jak i długoterminowej stabilności zatrudnienia na morzu. „Przypadki te nie tylko podważają morale marynarzy, ale także zniechęcają młode talenty do kontynuowania kariery na morzu” - powiedział delegatom.

Oczekuje się, że w odpowiedzi Komitet przyjmie nowe wytyczne w sprawie sprawiedliwego traktowania marynarzy zatrzymanych w związku z domniemanymi przestępstwami. Wytyczne te zostały sfinalizowane w listopadzie ubiegłego roku przez Trójstronną Grupę Roboczą IMO-ILO. Posunięcie to sygnalizuje skoordynowane wysiłki mające na celu zajęcie się emocjonalną i prawną niepewnością, z jaką spotykają się marynarze podczas zatrzymania.

Dominguez podkreślił, że aktywnie współpracuje z Międzynarodową Organizacją Pracy (MOP), Międzynarodową Federacją Pracowników Transportu (ITF) i rządami - zarówno tych krajów, w których zatrzymani są członkowie załogi, jak i ich krajów pochodzenia. Dialog ten ma na celu zwiększenie przejrzystości prawnej i zapewnienie przestrzegania należytych procedur we wszystkich jurysdykcjach.

Odnosząc się do kwestii nieuczciwej rejestracji statków, Sekretarz Generalny podkreślił pilną potrzebę ochrony integralności rejestrów bander. Delegaci dokonali przeglądu proponowanego nowego rezultatu skoncentrowanego na opracowaniu wytycznych lub najlepszych praktyk w zakresie rejestracji statków. Dominguez stwierdził, że utrzymanie przejrzystego i zgodnego z przepisami systemu rejestracji ma „ogromne znaczenie dla zapewnienia zgodności z ramami regulacyjnymi IMO”.

Komitet zbadał również dwie dodatkowe propozycje: jedną dotyczącą tego, czy obecne systemy odpowiedzialności i odszkodowań IMO są odpowiednie dla paliw alternatywnych, a drugą zajmującą się zagrożeniami dla bezpieczeństwa morskiego. Oba tematy zyskują na popularności w miarę przechodzenia żeglugi w kierunku bardziej ekologicznej energii i rosnących obaw o bezpieczeństwo regionalne.

W ramach kontynuacji obrad, IMO była współgospodarzem warsztatów z Międzynarodowym Trybunałem Prawa Morza (ITLOS). Warsztaty rozszerzyły dyskusje na temat rejestracji statków i jeszcze bardziej wzmocniły dostosowanie prawne między państwami morskimi.

Przez cały tydzień delegaci pracowali pod kierunkiem przewodniczącego i wiceprzewodniczącego komitetu, przy wsparciu działu prawnego i relacji zewnętrznych oraz innych działów IMO. Dominguez zakończył swoje uwagi, zachęcając wszystkich uczestników do pełnego zaangażowania się w dyskusje.

Tłumaczenie artykułu ze strony internetowej : Break Bulk News z 24 marca 2025 roku