Krajowa Sekcja Morska
Marynarzy i Rybaków

NSZZ Solidarność

Solidarność w Ryanair

2018-10-02

Informujemy, iż w ramach kampanii Fair Transport Europe, silnie popieranej przez Krajową Sekcję Morską, dołączyli do Solidarności zrzeszeni pracownicy z Ryanair.

Walka o godziwe warunki pracy dla marynarzy w UK

2018-10-02

Związki Zawodowe z UK rozpoczęły nową falę działań w celu zatrzymania spadku zatrudnienia na statkach morskich wśród rezydentów angielskich. Przez ostatnich 30 lat ilość angielskich marynarzy pracujących w marynarce handlowej spadła o 70%.

Nowy wzorcowy układ zbiorowy ITF

2018-09-28

Informujemy, iż ITF opracował nową treść wzorcowego układu zbiorowego pracy dla marynarzy na lata 2019-2020 w związku z czym w wielu przypadkach możemy się spodziewać nieznacznych zmian.

Więcej związkowego entuzjazmu

2018-08-01

Rozmowa z Andrzejem Kościkiem, przewodniczącym XVI Walnego Zebrania Delegatów NSZZ ?Solidarność? Regionu Gdańskiego

Groźba pogorszenia warunków pracy na promach

2018-05-11

Przekazujemy niepokojące informacje o działaniach norweskiego Rządu w kierunku przeflagowania statków z bandery norweskiej do drugiego rejestru norweskiego NIS. Ruch taki doprowadzi do zmiany poziomu płac z poziomu norweskiego do "międzynarodowego". Spowoduje to ryzyko utraty pracy przez setki nordyckich marynarzy.

"Marynarze z Chorwacji są skarbem narodowym w Chorwacji..."

2017-07-05

"Marynarze z Chorwacji są skarbem narodowym w Chorwacji?" - powiedział Roko Mrvica - przedstawiciel Ministerstwa Morza, Transportu i Infrastruktury z Chorwacji na posiedzeniu Zespołu Trójstronnego ds. Żeglugi i Rybołówstwa Morskiego w Warszawie w dniu 30.06.2017 roku. Poniżej przedstawiamy ogólne omówienie systemu socjalnego oraz systemu podatkowego dla marynarzy z Chorwacji w żegludze międzynarodowej.

Po 17-tu miesiącach porzucenia marynarze wracają do domu

2018-03-10

ITF z zadowoleniem przyjął fakt, że w końcu, po trwających 17-cie miesięcy sporach pomiędzy armatorem a operatorem, 11 członków załogi statku ?Agean Princes? bandery panamskiej mogło wrócić do domu w Indiach i Myanmarze. W trakcie tych sporów załoga była przetrzymywana na statku w Ajmanie, w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Załoga wróciła do domu mimo, że nie otrzymała setek tysięcy dolarów zaległego wynagrodzenia.

Zmiany w zapisach dotyczących stref wysokiego ryzyka oraz o charakterze działań wojennych

2018-02-20

Informujemy, iż od dnia 1 marca 2018 zmieniły się zapisy dotyczące stref o charakterze działań wojennych oraz wysokiego ryzyka. Zmiany opracowano dla układów zbiorowych typu ITF IBF lecz mają one także zastosowanie w układach zbiorowych typu TCC oraz Standard. Główne zmiany w porównaniu do obecnie istniejących zapisów dotyczą wód terytorialnych Jemenu i Somalii.

Nowe wydanie Biuletynu Morskiego

2018-02-11

Informujemy, iż jest już dostępne kolejne wydanie Biuletynu Morskiego Krajowej Sekcji Morskiej. Jak zawsze jest możliwość pobrania elektronicznej wersji tego wydania jak i wydań archiwalnych w zakładce Biuletyn Morski. Zapraszamy do lektury.

Zmiana przebiegu korytarza tranzytowego w Zatoce Adeńskiej

2017-11-05

Informujemy, iż Zjednoczone Siły Morskie (CMF Combined Maritime Forces) czyli międzynarodowe partnerstwo działające na rzecz zwalczania aktów piractwa podjęło decyzję o rozszerzeniu korytarza morskiego, patrolowanego przez jednostki marynarki wojennej.

Wyzysk dokerów w Dżakarcie

2017-10-17

Jedna z największych na świecie firm załadunkowych regularnie pogarsza warunki wynagrodzeniowe dokerów w Dżakarcie. ICTSI zmusza pracowników do wykonywanie niebezpiecznej pracy w nadgodzinach. Dodatkowo dokerom należącym do Związku Zawodowego odmówiono wypłaty wynagrodzenia co powoduje, iż w wielu przypadkach nie mają funduszy na podstawowe utrzymanie rodziny. Pracownicy portu nie mają za co posyłać dzieci do szkół i są eksmitowani z domów.

Zapraszamy nowego wydania Biuletynu Morskiego

2017-09-28

W tym wydaniu Biuletynu Morskiego proponujemy wiele ciekawych informacji z działalności Krajowej Sekcji Morskiej Marynarzy i Rybaków, a w nich między innymi o udziale Przewodniczącego Rady KSMMiR w spotkaniu Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego, które odbyło się w Szczecinie i było poświęcone Polskiej Żegludze Morskiej. Znajdziemy też artykuły o pomocy ITF dla opuszczonej załogi statku oraz o planie pracy ETF na lata 2017-2022.

Zdrowie psychiczne marynarzy

2017-09-05

Należy lepiej zrozumieć powiązanie zawodu marynarza i środowiska pracy z narastającymi zagrożeniami i problemami zdrowia psychicznego. Międzynarodowa Federacja Transportowców (ITF) zamierza zamówić badanie, którego celem byłoby dostarczenie wystarczających dowodów pozwalających przekonać armatorów do zwrócenia większej uwagi na zdrowie psychiczne marynarzy. Obejmowałoby to środki poprawy zdrowia psychicznego na statku, oraz postanowienia o pomocy finansowej dla najbliższych wszystkich marynarzy, którzy tragicznie popełnili samobójstwo. Możemy także zwrócić się o włączenie odpowiednich klauzul do polis ubezpieczeniowych.

Międzynarodowa Organizacja Pracy (MOP) uznaje specjalne potrzeby marynarzy

2017-08-30

Bezpieczeństwo i higiena pracy marynarzy. MOP opracowała i wydała wytyczne w sprawie wdrożenia postanowień dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy zawartych w Konwencji o pracy na morzu, MLC 2006.

DIALOG I NEGOCJACJE W PŻM - WOJEWÓDZKA RADA DIALOGU SPOŁECZNEGO W SZCZECINIE

2017-07-09

Dnia 06.07.2017 roku odbyło się posiedzenie Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w Szczecinie. Jednym z tematów omawianych podczas rady była sytuacja w PŻM. W obradach, na zaproszenie Krzysztofa Kozłowskiego ? Przewodniczącego Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego, Krajową Sekcję Morską Marynarzy i Rybaków NSZZ "Solidarność" reprezentowali: Andrzej Kościk ? Przewodniczący Rady, Adam Mazurkiewicz ? członek Prezydium Rady.