Krajowa Sekcja Morska
Marynarzy i Rybaków

NSZZ Solidarność

ITF wyraża żal z powodu śmierci dwóch kolejnych pracowników statków wycieczkowych, którzy nadal pozostają porzuceni za granicą

2020-05-13

W obliczu kryzysu załóg w branży żeglugowej ITF wyraził dzisiaj głęboki żal z powodu doniesień o samobójstwie młodej kobiety zatrudnionej na pokładzie "Royal Princess" oraz śmierci młodego Chińczyka na statku "Mariner of the Seas".

Podczas gdy czekamy na wyniki dochodzenia w sprawie ich śmierci i więcej informacji na temat okoliczności śmierci mężczyzny na pokładzie „Mariner of the Seas”, dowiedzieliśmy się, że młody ukraiński marynarz, oczekując na powrót do domu,  odebrał sobie życie w porcie w Rotterdamie.

 

„Royal Princess” przybyła do Rotterdamu 6 maja aby zakończyć ostatnią fazę procesu repatriacji a marynarze na pokładzie, w tym zmarła kobieta, mieli wrócić do domu w piątek 8 maja,  lotem czarterowym ale lot ten został odwołany. Członków załogi poinformowano, że następny dostępny lot odbędzie się 12 maja ale tragicznie zmarła kobieta, po tym jak odwołano lot do domu,  wyskoczyła ze statku i zmarła.

 

Ze względu na brak międzynarodowych połączeń lotniczych i ograniczenia nakładane przez rządy i porty, które wprowadzają dodatkowe restrykcje na marynarzy pracujących na statkach wycieczkowych, przeprowadzenie repatriacji marynarzy do domów jest bardzo trudne i powoduje, że tysiące pracowników statków wycieczkowych zostało zmuszonych do pozostania na pokładzie swoich statków.

 

„Stres związany z izolacją społeczną marynarzy może być trudny nawet w normalnych czasach ale to, co widzimy w czasach pandemii Covid-19 ma tragiczne konsekwencje, które unaoczniają wpływ jaki zwiększony stres i niepewność wywiera na zdrowie psychiczne marynarzy” – powiedział David Heindel, przewodniczący Sekcji Marynarzy ITF.

 

„Marynarze są karani surowymi ograniczeniami, które rządy nakładają w celu powstrzymania rozprzestrzeniania się wirusa pomimo, że brak jest uzasadnienia czy naukowych dowodów, że marynarze na statkach wycieczkowych stanowią większe zagrożenie niż inne kategorie pracowników lub członków społeczeństwa” – dodał.

 

Obecnie około 150 000 marynarzy czeka na zejście lub dołączenie do statku, przy czym dziesiątki tysięcy zostało uwięzionych na statkach z powodu ciągłego nakładania ograniczeń na możliwości podróżowania.

 

Związki zawodowe marynarzy wzywają rządy aby reagowały w ten sam sposób i ułatwiły repatriację marynarzy, tak jak ułatwiły repatriację w ciągu kilku tygodni tysięcy pasażerów ze statków wycieczkowych na całym świecie.

 

„Czas aby załogi były traktowane równie humanitarnie jak pasażerowie. ITF i nasi partnerzy społeczni ostrzegali w zeszłym tygodniu, że nieprzestrzeganie tych zasad  może zagrozić dobremu samopoczuciu marynarzy, bezpieczeństwu morskiemu a także łańcuchom dostaw, na których opiera się świat. Nadszedł czas aby zabrać tych marynarzy do domu zanim zobaczymy, jak coraz więcej ludzi odbiera sobie życie” – powiedział Heindel.

 

W ciągu niecałych dwóch tygodni życie zakończyło 4 członków załogi. 9 maja jeden z marynarzy z Węgier został znaleziony martwy w swojej kabinie na pokładzie „Carnival Breeze”. 30 kwietnia, na wodach terytorialnych Grecji, 26-letni polski elektryk wyskoczył za burtę z pokładu „Jewel of the Seas”.

 

„Ze względu na zdrowie i dobre samopoczucie marynarzy najwyższe znaczenie ma podwojenie wysiłków przez rządy i państwa bandery działań, które ułatwią powrót do domu wszystkim marynarzom, którzy są szczególnie obciążeni w obecnym czasie. Nasza służba dla światowej gospodarki nie powinna być traktowana jako pewnik” – powiedział Heindel.

 

Tłumaczenie artykułu ze strony internetowej ITF z dnia 13 maja 2020 roku.

Aktualności, wydarzenia

2020-05-29
Ankieta dla marynarzy !!!
2020-05-29
MOP, IMO i ICAO wzywają rządy do wspólnego działania w sprawie zmian załogi oraz uznania statusu "kluczowego pracownika"
2020-05-25
ONZ musi przekonać rządy do przyjęcia protokołów dotyczących zmian załogi lub zaryzykować "katastrofę humanitarną".
2020-05-25
Petycja on-line dot. marynarzy
2020-05-22
Badanie dotyczące środków ochrony zdrowia na pokładzie statków
2020-05-15
Podmiany załogi: wspólne oświadczenie ITF i JNG
2020-05-15
Wspólne oświadczenie Europejskiej Federacji Transportowców (ETF) i Stowarzyszenie Armatorów Wspólnoty Europejskiej (ECSA)
2020-05-13
ITF wyraża żal z powodu śmierci dwóch kolejnych pracowników statków wycieczkowych, którzy nadal pozostają porzuceni za granicą
2020-05-11
Wiadomość ITF dla marynarzy
2020-05-08
Dostęp marynarzy do leków przyjmowanych przez długi czas
2020-05-07
Przemysł i związki zawodowe opracowały 12-stopniowe rozwiązania dla rządów mające na celu uwolnienie marynarzy od blokady COVID-19
2020-05-04
Kwarantanna marynarzy - od 2 maja nowe przepisy
2020-04-30
COVID-19 nie może być wykorzystywany do obniżania płac i standardów dla zatrudnionych na promach
2020-04-29
Uznanie COVID-19 za chorobę zawodową
2020-04-28
Przestrzegajcie prawa marynarzy do leczenia na lądzie w nagłych wypadkach. Wspólne oświadczenie Międzynarodowej Federacji Transportowców (ITF) i Wspólnej Grupy Negocjacyjnej (JNG).
2020-04-28
Międzynarodowy Dzień Pamięci o Pracownikach, 28 kwietnia 2020 roku
2020-04-27
ICS i ITF wzywają statki do włączenia syren aby wesprzeć "nieznanych" bohaterów światowego handlu w dniu Święta Pracy
2020-04-27
Praca w zbiornikach i przestrzeniach zamkniętych
2020-04-22
Kapitał pracowniczy kluczowym znaczeniem po pandemii
2020-04-21
Po wielu prośbach o pomoc do władz Indonezji - ostatecznie wydano zgodę na awaryjną ewakuację medyczną marynarza
2020-04-20
Podmiany załogi i prawa oraz obowiązki wynikające z kontraktu
2020-04-17
Wydanie specjalne "Biuletynu Morskiego" KSMMiR NSZZ "Solidarność"
2020-04-17
Komunikat Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (MGMiŻŚ) ws odbycia kwarantanny przez marynarzy, rybaków oraz innych członków załóg statków morskich oraz statków żeglugi śródlądowej
2020-04-15
ITF utworzył specjalną mapę z informacjami dla marynarzy
2020-04-14
COVID-19 - P&I, FSC, PSC, WHO - szybki przegląd
2020-04-14
Biuletyn Morski KSMMiR NSZZ "Solidarność"
2020-04-09
Życzenie świąteczne
2020-04-09
Informacja MGMiŻŚ ws kwarantanny dla marynarzy pracujących w systemie "wysadkowym"
2020-04-09
Ważne informacje ws kwarantanny dla marynarzy
2020-04-08
Wspólne oświadczenie Międzynarodowej Izby Żeglugi (ICS) oraz Międzynarodowej Federacji Transportowców (ITF)
2020-04-06
Uwagę mediów przyciąga wołanie marynarzy o pomoc w związku z niebezpieczeństwem laszowania na morzu
2020-03-31
Kluczowi pracownicy mogą nas chronić tylko wtedy, gdy my ich ochronimy
2020-03-27
Uaktualniona wersja "Wytycznych dotyczących przedłużenia ważności morskich dokumentów marynarzy w okresie ograniczeń związanych z zagrożeniem epidemicznym COVID-19"
2020-03-25
Wyobraź sobie świat, jeśli potrafisz
2020-03-24
Dziękujemy pracownikom transportu za utrzymanie świata w ruchu
2020-03-23
ITF i ICS wzywają światowe agencje do utrzymania żeglugi w czasie kryzysu COVID-19
2020-03-23
Państwa bander muszą chronić marynarzy i zdrowie pasażerów podczas kryzysu koronawirusowego
2020-03-20
Wytyczne Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (MGMiŻŚ) dotyczące przedłużenia ważności morskich dokumentów marynarzy w okresie ograniczeń związanych z zagrożeniem epidemicznym COVID-19
2020-03-19
ITF wyraża zgodę na przedłużenie umów z załogą
2020-03-18
Nowe informacje w sprawie porozumienia pomiędzy Polską i Norwegią w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w stosunku do polskich marynarzy zatrudnionych na statkach NIS ...